1 + 12 اشتباه رایج در طراحی سایت | طراحی سایت بدون نقص

امروزه بسیاری از افراد برای دستیابی به درآمد بالاتر و جذب مخاطبان بیش‌تر به طراحی سایت روی آورده‌اند. برای رسیدن به اهداف گفته شده کیفیت طراحی و اجرای اصولی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل باید از انجام اشتباه رایج در طراحی سایت پرهیز کرد تا بتوان وب‌سایتی بی‌نقص را به مخاطبان ارائه کرد.

پیمایش یا Navigation ضعیف سایت

ناوبری وب‌سایت را می‌توان به رگ‌های بدن انسان تشبیه کرد. در واقع Navigation صفحات سایت را به هم متصل کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند مطالب مختلف را به سادگی از داخل سایت یافته و به صفحات مختلف آن دسترسی داشته باشند.

این پیوندها در موتورهای جستجو نیز نقشی کلیدی را ایفا کرده و موجب می‌شود تا روابط میان صفحات مختلف یک وب‌سایت توسط این موتورها درک شده و از این طریق لینک‌های مرتبط به کاربران نمایش داده شود.

اشتباه رایج در طراحی سایت

طبیعتا پیش نمایش یا ناوبری غیراصولی در سایت موجب می‌شود تا وب‌سایت در موتورهای جستجو به شکل مناسب نمایش داده نشده و کاربران نیز نتوانند به سادگی به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند؛ در نتیجه آن‌ها به سراغ سایت‌های دیگر رفته و وب‌سایت شما مخاطبان خود را از دست می‌دهد.

گروه نرم افزاری آسمان

استفاده از سلسله مراتب مشخص و دسته‌بندی اصولی قسمت‌های مختلف سایت، کمک می‌کند تا محتوای آن برای کاربران منطقی و قابل درک بوده و از این طریق تجربه کاربری مطلوب‌تری برای مخاطبان به ارمغان بیاید.

بالا بودن زمان سرعت لود صفحات

یکی از آزاردهنده‌ترین اشتباهات رایج در طراحی سایت که بسیاری از کاربران از آن رنج می‌برند، بالا بودن زمان سرعت لود صفحات است. این موضوع علاوه بر ایجاد تاثیر منفی در ذهنیت مخاطبان بر روی سئو سایت نیز تاثیر می‌گذارد.

طبیعتا کاربران ترجیح‌ می‌دهند تا در کم‌ترین زمان به وب‌سایت مد نظر خود دسترسی داشته باشند، به همین دلیل کند بودن سرعت لود سایت منجر به ترک سایت توسط کاربران می‌شود. از طرفی دیگر موتورهای جستجو نیز سایت‌هایی را که سرعت لود بالاتری داشته و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم می‌کنند، در اولویت قرار داده و در صفحات اول نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند.

برای افزایش سرعت لود سایت می‌توان راه‌کارهای مختلفی نظیر: کاهش حجم تصاویر، استفاده از افزونه کش (Cache) مرورگر، کدنویسی بهینه، استفاده از هاست آپلود و فعال کردن حالت Lazy Load (بارگذاری ترتیبی تصاویر و ویدئوها) استفاده کرد.

یک سایت بدون ویژگی های مناسب نمایش موبایل

امروزه بسیاری از افراد برای مراجعه به وب‌سایت‌ها از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. استفاده از موبایل برای مراجعه به سایت موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ اما متاسفانه برخی از قابلیت‌ها و امکانات سایت‌ها ممکن است در تلفن‌های همراه به شکل مناسب نمایش داده نشود.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت اصفهان با بالا ترین کفیت ممکن

اشتباه رایج در طراحی سایت

عملکرد نامناسب سایت در تلفن‌های همراه تجربه کاربری نامناسبی را برای مخاطبان سایت رقم زده و موجب کاهش بازخورد سایت می‌شود. با توجه به حجم بالای مخاطبینی که از موبایل خود برای مراجعه به سایت استفاده می‌کنند، لازم است تا طراحی سایت متناسب با امکانات تلفن‌های هوشمند انجام بگیرد.

در هنگام طراحی باید تمامی امکانات سایت به صورت جداگانه برای موبایل کدنویسی شده تا عملکرد آن در موبایل نیز در بهترین حالت خود قرار داشته باشد. طراحان باتجربه و حرفه‌ای به این موضوع توجه داشته و وب‌سایت شما را در تمامی دستگاه‌های نمایش‌گر بهینه‌سازی می‌کنند.

نبود تگ H1 خصوصا در صفحه اول سایت

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در طراحی سایت، عدم استفاده از تگ H1 بخصوص در صفحه اول سایت است. استفاده نکردن از تگ H1 تاثیر زیادی در جنبه‌های بصری سایت ایجاد نمی‌کند و کاربران در نگاه اول متوجه این موضوع نخواهند شد.

اما نکته مهم آن است که این تگ در موتورهای جستجو نقشی بسیار اساسی را ایفا کرده و در واقع اهمیت مطلب مورد نظر را نمایان می‌کند. علاوه بر عدم استفاده از تگ H1، استفاده چندباره از این تگ نیز در یک صفحه اشتباه بوده و می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به سئو سایت وارد کند.

حجم زیاد فایل های رسانه ای و تصاویر

گاهی اوقات سایت به شکلی مناسب کدنویسی شده و نقص خاصی در ظاهر آن به چشم نمی‌خورد؛ اما باز هم نتیجه مطلوبی از عملکرد سایت مشاهده نمی‌شود. یکی از عوامل این موضوع می‌تواند به استفاده از فایل‌ها و تصاویر با حجم بالا مربوط شود.

طبیعتا هر چقدر که حجم تصاویر و فایل‌های موجود در یک صفحه سایت بیش‌تر باشد، سرعت لود آن کاهش یافته و در نتیجه در عملکرد سایت اخلال وارد می‌شود. علاوه بر کاهش سرعت سایت، مصرف پهنای باند نیز افزایش یافته و مصرف بالای اینترنت کاربران، موجب نارضایتی آن‌ها خواهد شد.

پاپ آپ های مزاحم

یکی دیگر از اشتباهات در طراحی سایت به کار بردن پاپ آپ‌ها و تبلیغات در صفحات سایت برای کسب درآمد امری اجتناب نا‌پذیر است؛ اما طراحی نادرست پاپ آپ و حجم بالای پاپ آپ‌ها در یک صفحه سایت می‌تواند در تجربه کاربری مخاطبان سایت تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

اشتباه رایج در طراحی سایت

برخی از پاپ‌ آپ‌ها متناسب با صفحات موبایل طراحی نشده و به همین دلیل ممکن است تمام صفحه سایت را پوشش دهند؛ در نتیجه افرادی که از موبایل خود برای مراجعه به سایت استفاده می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند.

از طرفی دیگر استفاده بیش‌از حد از پاپ‌ آپ‌ها و تبلیغات در یک صفحه سایت تمرکز کاربران از موضوع اصلی سایت را منحرف کرده و در نهایت این موضوع به کاهش مشارکت کاربر در سایت منجر می‌شود.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت برای تدریس معلمان

وجود متن در تصاویر

استفاده از متن در تصاویر سایت می‌تواند مشکلات مختلفی را به ارمغان بیاورد. متون به کار رفته در تصاویر قابلیت جستجو در موتورهای جستجو را نداشته و به همین دلیل این متن‌ها را نمی‌توان به عنوان محتوای قابل شناسایی و تاثیرگذار در سئوی سایت در نظر گرفت.

هم‌چنین مسائلی نظیر: سرعت پایین اینترنت و محدودیت دید کاربران موجب می‌شود تا آن‌ها نتوانند به متن داخل تصویر دسترسی داشته باشند که این موضوع تاثیری منفی در تجربه کاربری آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

اسکرول بی نهایت

اسکرول بی‌نهایت نیز یکی دیگر از مشکلات رایج در طراحی سایت به شمار می‌آید. در واقع این قابلیت موجب می‌شود تا تمای صفحات سایت در یک صفحه نمایش داده شده که این موضوع حجم سایت را به شدت افزایش داده و موجب مصرف بالای اینترنت و پهنای باند می‌شود.

اشتباه رایج در طراحی سایت

از طرفی نمایش محتوای سایت به صورت پیوسته، یافتن مطالب مختلف را برای کاربران دشوار کرده و این موضوع به کاهش بازدید صفحات سایت منجر می‌شود. عدم جداسازی صفحات مختلف سایت در سئو و سرعت لود آن نیز تاثیری منفی داشته و عملا به کاربران این پیغام منتقل می‌شود که طراحی سایت به صورت غیر حرفه‌ای انجام گرفته است.

محتواهای کم حجم

نمونه ای دیگر از اشتباه رایج در طراحی سایت استفاده از محتوای کم حجم نیز می‌تواند به اندازه محتواهای حجیم و سنگین، در ایجاد تجربه کاربری نامطلوب تاثیرگذار باشد. حجم پایین محتوای سایت موجب می‌شود تا کاربران نتوانند به اندازه کافی با سایت ارتباط برقرار کرده و برای یافتن مطلب مد نظر خود به سایت‌های دیگر مراجعه کنند.

البته باید توجه داشت که افزایش حجم محتوای سایت تنها زمانی منجر به جلب رضایت کاربران می‌شود که این افزایش حجم به صورت هدف‌مند صورت گرفته و محتوای افزوده شده به سایت از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

نداشتن یک طراحی برای صفحه 404

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که عملکرد برخی از صفحات سایت با اخلال مواجه شده و کاربران نمی‌توانند صفحه را به شکلی صحیح مشاهده کنند. در چنان مواقعی باید به دنبال راه‌کاری بود تا کاربران را از خطای ایجاد شده مطلع کرده و او را به سوی سایر صفحات سایت هدایت کرد.

استفاده از ایده‌های خلاقانه برای صفحه خطای 404 یکی از راه‌کارهای متفاوتی است که می‌توان برای ایجاد تاثیر مثبت بر روی مخاطبان به کار گرفت. قرار دادن یک فرم جستجو یا دکمه بازگشت به صفحه اصلی از دیگر راه‌کارهای مناسب برای خروج کاربران از صفحه خطا است.

وانکش گرا نبودن

اشتباهات رایج در طراحی سایت امروزه افراد برای مراجعه به سایت‌ها از نمایشگرهای مختلفی نظیر: لپ تاپ، موبایل، تبلت، تلویزیون هوشمند و … استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید طراحی سایت به گونه‌ای باشد که در نمایشگرهای مختلف بدون افت کیفیت و با بهترین ابعاد نمایش‌ داده شود.

همچنین بخوانید :  آموزش جاوا اسکریپت قسمت اول | بررسی مقدماتی جاوا اسکریپت

اشتباه رایج در طراحی سایت - سایت واکنشگرا

واکنشگرا بودن سایت موجب می‌شود تا سایت در نمایش‌گرهای با ابعاد کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از ابعاد نمایش‌گرهای معمولی با مشکل مواجه شده و کاربران نتوانند به شکلی درست از تمامی امکانات سایت استفاده کنند.

نداشتن فاو آیکن (FavIcon)

فاو آیکون یک نماد کوچک با اندازه 16X16 پیکسل است که معمولا بر روی تب‌ها در بالای مرورگر وب نمایش داده می‌شود. تمامی سایت‌های حرفه‌ای در صفحات خود از لوگو یا نماد برندشان در قسمت فاو آیکون استفاده نموده تا از این طریق نماد برند خود را در ذهن مخاطبان حک کنند.

زمانی که کاربران در مرورگر خود صفحات متعددی را باز می‌کنند، وجود فاو آیکون موجب می‌شود تا آن‌ها بتوانند به سادگی صفحه سایت شما را از سایت‌های دیگر تشخیص داده و به آن مراجعه کنند.

استفاده از فونت ناخوانا

استفاده از فونت ناخوانا از مهم‌ترین اشتباه رایج در طراحی سایت به شمار می‌آید. بخش زیادی از مطالب یک سایت را محتوای متنی تشکیل می‌دهد؛ به همین دلیل باید با استفاده از ابزارهای مختلف این محتوا با بهترین جنبه‌های بصری برای مخاطب به نمایش گذاشت.

انتخاب فونت مناسب موجب می‌شود تا کاربران به سرعت با مطالب سایت ارتباط برقرار کرده و در سایت باقی بمانند. اندازه مناسب فونت نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در جذابیت محتوای متنی سایت است.

طراحی اختصاصی راه حل مشکلات طراحی سایت

امروزه با توجه به حجم بالای وب‌سایت‌های موجود در اینترنت و فضای رقابتی ایجاد شده میان این سایت‌ها، بی‌نقص بودن طراحی و عدم وجود اشتباه رایج در طراحی سایت اهمیت بالایی دارد. برای پیش‌گیری از این اشتباهات راه‌کارهای مختلفی را می‌توان به کار گرفت.

اشتباه رایج در طراحی سایت - طراحی سایت اختصاصی

در میان روش‌های مختلف کاربردی‌ترین راه‌کار برای ارائه وب‌سایتی بی‌نقص استفاده از خدمات طراحی اختصاصی سایت است. در طی فرایند طراحی اختصاصی، سایت به شکلی دقیق کدنویسی شده و تمامی عناصر آن به صورت بهینه و کم حجم طراحی می‌شود تا سایت با بهترین سرعت و بالاترین کیفیت در اختیار مخاطبین قرار گیرد.

اگر به دنبال خدمات طراحی سایت اختصاصی با کیفیت بالا و قیمت اقتصادی هستید، می‌توانید از خدمات گروه نرم افزاری آسمان بهره‌مند شوید.

‌ سوالات متداول

فاو آیکون چیست؟

فاو آیکون یک نماد کوچک با اندازه 16X16 پیکسل است که معمولا بر روی تب‌ها در بالای مرورگر وب نمایش داده می‌شود. تمامی سایت‌های حرفه‌ای در صفحات خود از لوگو یا نماد برندشان در قسمت فاو آیکون استفاده نموده تا از این طریق نماد برند خود را در ذهن مخاطبان حک کنند.

واکنشگرا بودن سایت چه تاثیری در عملکرد آن دارد؟

واکنشگرا بودن سایت موجب می‌شود تا سایت در نمایش‌گرهای با ابعاد کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از ابعاد نمایش‌گرهای معمولی با مشکل مواجه شده و کاربران نتوانند به شکلی درست از تمامی امکانات سایت استفاده کنند.

برای پیش‌گیری از مشکلات طراحی سایت چه راه‌کاری را باید به کار برد؟

در میان روش‌های مختلف کاربردی‌ترین راه‌کار برای ارائه وب‌سایتی بی‌نقص استفاده از خدمات طراحی اختصاصی سایت است.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا