آموزش جاوا اسکریپت قسمت اول | بررسی مقدماتی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب استفاده می‌شود. از این زبان کاربردی برای ایجاد افکت‌ها، اعتبارسنجی فرم‌ها، ارتباط با سرور و بسیاری از وظایف دیگر در وب استفاده می‌شود. با بررسی آموزش جاوا اسکریپت، می‌توانید توانایی‌های برنامه‌نویسی خود را گسترش داده و به کمک مهارت‌های مختلفی که در این مسیر یاد می‌گیرید، درآمد مطلوبی را کسب کنید.

جاوا اسکریپت چیست؟

این سوال یکی از اولین مواردی است که در بررسی آموزش جاوا اسکریپت باید به آن پرداخته شود. JavaScript که به شکل اختصاری به آن JS نیز گفته می‌شود، زبانی سطح بالا، داینامیک، شی گرا و تفسیری می‌باشد که در حوزه‌های گسترده‌ای کاربرد دارد.

جاوا اسکریپت چیست

از این زبان کاربردی می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله: برنامه‌نویسی سمت سرور، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی، اپلیکیشن دسکتاپ و… استفاده کرد. به طور کلی جاوا اسکریپت یک زبان همه‌کاره بوده که نه‌تنها می‌توانید با استفاده از آن کارهای مختلفی را انجام دهید؛ بلکه امکانی را برایتان فراهم می‌کند تا با قوائد زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نیز آشنا شوید.

مقدمه ای بر جاوا اسکریپت

همانگونه که می‌‌توانید، تمامی کامپیوترها زبان باینری (صفر و یک) را درک می‌کنند. در نتیجه برای برقراری ارتباط با آن‌ها و ارائه دستورات، باید به نوعی از این طریق دستور خود را ایجاد کنیم. به این نوع زبان‌هایی که به صورت مستقیم با پردازنده ارتباط برقرار می‌کنند، زبان سطح پایین گفته می‌شود.

گروه نرم افزاری آسمان

طبیعتا یادگیری قوائد این زبان و تسلط به آن بسیار دشوار است و برنامه نویسان در گذشته برای یادگیری و تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی به مشکلاتی برخورد می‌کردند. به همین دلیل، متخصصان این حوزه تصمیم گرفتند زبان‌هایی را طراحی کنند که با زبان‌های انسانی شباهت بیشتری داشته باشند و به آن‌ها ((زبان‌های سطح بالا)) گفته می‌شود.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت با هوش مصنوعی | ابزار هوش مصنوعی برای طراحی سایت

یکی از این زبان‌ها جاوا اسکریپت است. زبان‌های سطح بالا باعث سهولت بیشتری در برنامه‌نویسی شده‌اند؛ زیرا ساختار نوشتاری و منطق آن‌ها بسیار به زبان انسانی نزدیک می‌باشد. به همین دلیل، آموزش جاوا اسکریپت نسبت به زبان‌های سطح پایین، ساده‌تر به نظر می‌رسد.

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت از نوع زبان‌های مفسری است، در زبان‌های مفسری، سورس کد به صورت خط به خط تفسیر می‌شود، به این معنی که هر خط کد به ترتیب تفسیر و اجرا می‌شود و سپس به خط بعدی می‌رود. این روند منجر به کند شدن پروسه اجرا می‌شود. در مقابل، زبان‌های کامپایلری به سیستم‌عامل وابسته هستند و یک فایل اجرایی از کل برنامه ایجاد می‌کنند. زبان‌های مفسری به صورت همزمان و از طریق مفسر، اجرا می‌شوند و وابستگی به سیستم‌عامل ندارند.

اهمیت یادگیری جاوا اسکریپت

اگر این مسئله برای شما مطرح شده که چرا باید برای آموزش جاوا اسکریپت اقدام کرد، به نکات زیر توجه داشته باشید:

· توسعه وب سایت و وب اپلیکیشن

با توجه به پیچیدگی و نیازهای روزافزون حوزه فناوری اطلاعات، یادگیری جاوا اسکریپت به عنوان یکی از اولین و مهمترین مراحل در مسیر توسعه دهندگان وب قرار دارد. این زبان برنامه‌نویسی نقش بسیار کلیدی در طراحی و توسعه سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها ایفا می‌کند. از جمله اهمیت‌های آن می‌توان به قابلیت اجرای کد در مرورگرها، افزودن تعاملات پویا و دینامیک به صفحات وب، و تسهیل در ایجاد تجربه کاربری فراگیر اشاره کرد.

توسعه وب

· جاوا اسکریپت زبانی همه فن حریف

از سال 1995، جاوااسکریپت به مرورگرها اضافه شد و کاربرد گسترده آن همگان را شگفت زده کرد. اکنون می‌توان از جاوا اسکریپت برای تلویزیون‌های هوشمند، ساخت موسیقی، ایجاد اپلیکیشن‌های مالتی‌ پلتفرم، تولید آثار هنری مدرن، استفاده در اینترنت اشیاء و به طور کلی نوشتن هر نوع برنامه‌ای با استفاده از اکوسیستم Node.js در وب استفاده کرد. تمام این‌ها می‌تواند دلایل قابل قبولی برای یادگیری جاوا اسکریپت باشد.

· زبان محبوب برنامه نویسان

این زبان، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است و بیشتر توسعه‌دهندگان با آن آشنایی دارند. حتی آن‌هایی که زبان اصلی‌شان JS نیست، یک آشنایی نسبی با این زبان دارند. دلیل این موضوع این است که در زمانی که مرورگرها محبوبیت امروز خود را نداشتند، جاوا اسکریپت توانست جایگاه قوی‌ای در توسعه مرورگرها به دست آورد.

· ساده فهم بودن

یکی دیگر از دلایلی که آموزش جاوا اسکریپت را به امری منطقی تبدیل می‌کند، ساده بودن آن است. جاوا اسکریپت با داشتن سینتکس‌های آشنا و شباهت به زبان‌های دیگر مانند C و Java، یادگیری و فهم اصول اساسی جاوا اسکریپت برای بسیاری از افراد، به ویژه کسانی که با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر آشنا هستند، بسیار آسان و قابل فهم است. این ویژگی باعث می‌شود که افراد با سرعت بیشتری بتوانند به توسعه کد و اجرای پروژه‌های خود بپردازند.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت شهرکرد ؛ آشنایی با بهترین شرکت طراحی سایت در شهر کرد

آشنایی با توانایی های جاوا اسکریپت

زمانی که افراد تصمیم به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید می‌گیرند، باید با توانایی‌ها و دسترسی‌هایی که یک ابزار برای آن‌ها ایجاد می‌کند، آشنایی داشته باشند. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی کامل و چند منظوره است که توانایی‌های متعددی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

توانایی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت برای کنترل و اعمال تغییر بر روی متن‌ها و محتوای وب کار می‌کند. جاوا اسکریپت امکانی را فراهم می‌کند تا بتوانید اطلاعات را به صورت داینامیک تغییر داده و برای کاربران به نمایش بگذارید. علاوه بر آن این ابزار به وسیله Document Object Model (DOM) امکانی را فراهم می‌کند تا بتوانید اجزای مختلف صفحه وب از جمله المان‌ها، تصاویر و متن را کنترل کرده و در آن‌ها تغییراتی ایجاد نمایید.

از جمله قابلیت‌های بی‌نظیر این ابزار که به شما دامنه گسترده‌ای از مزایای مختلف را ارائه می‌دهد می‌توان به: کنترل رویدادها در مرورگر، امکان ساخت افزونه، تعامل با سرور، توسعه وب اپلیکیشن، مدیریت کاربران و پشتیبانی از توسعه روی سمت سرور اشاره کرد.

جمع بندی

در اولین بخش از آموزش جاوا اسکریپت با یک سری نکات مقدماتی در مورد مزایا، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جاوا اسکریپت آشنا شدید. در بخش‌های بعد بیش‌تر با نحوه کار با این زبان برنامه نویسی کاربردی و عملکرد آن آشنا خواهید شد. هم‌چنین شما می‌توانید برای انجام پروژه‌های طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن خود، بدون دردسر با مشاوران گروه نرم افزاری آسمان تماس حاصل کرده و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

جاوا اسکریپت چیست؟

JavaScript که به شکل اختصاری به آن JS نیز گفته می‌شود، زبانی سطح بالا، داینامیک، شی گرا و تفسیری می‌باشد که در حوزه‌های گسترده‌ای کاربرد دارد.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت تعمیرات لوازم خانگی | بررسی امکانات سایت لوازم خانگی

از جاوا اسکریپت در چه زمینه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از این زبان کاربردی می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله: برنامه‌نویسی سمت سرور، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی، اپلیکیشن دسکتاپ و … استفاده کرد.

آیا از طریق آشنایی با جاوا اسکریپت می‌توان سایر زبان‌های برنامه نویسی را نیز یاد گرفت؟

بله، با توجه به نزدیک بودن کدها و قوائد این زبان با برخی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی نظیر C و  Java، شما می‌توانید با یادگیری جاوا اسکریپت به سادگی زبان‌های دیگر را نیز بیاموزید.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا