آموزش جاوا اسکریپت قسمت چهارم | بررسی انواع داده ها (Data Types) در js

در چهارمین قسمت از آموزش جاوا اسکریپت، با یکی دیگر از مفاهیم مهم این زبان برنامه نویسی؛ یعنی انواع داده‌ها آشنا خواهید شد. زبان js دارای طیف گسترده‌ای از داده‌های مختلف است که شما می‌توانید بسته به ویژگی‌ها و خصوصیات هر داده، از نوع مناسب آن استفاده کنید. در ادامه با انواع Data Types در جاوا اسکریپت آشنا خواهید شد.

انواع داده‌ها در جاوا اسکریپت

داده‌ها یا Data Types از مهم‌ترین عناصر کدهای جاوا اسکریپتی هستند که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع داده‌ها را در جاوا اسکریپت، می‌توان به 7 دسته به شکل زیر تقسیم کرد:

  • داده عددی (Number)
  • داده متنی (String)
  • داده بولین (Boolean)
  • داده آرایه (Array)
  • داده شیء (Object)
  • داده تعریف نشده (Undefined)
  • داده خالی (Null)

هر کدام از این داده‌ها، کاربردهای جداگانه‌ای دارند که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

داده عددی (Number) در جاوا اسکریپت

همانطور که از نام این داده‌ها مشخص است، داده‌های Number از نوع عدد بوده و اعداد آن به دو نوع اعشاری و بدون اعشار تقسیم می‌شود. به عنوان مثال 3.9 یک داده اعشاری است؛ اما 3 یکی داده بدون اعشار به شمار می‌رود.

داده های عددی

گروه نرم افزاری آسمان

مثال زیر نمونه‌ای از داده اعشاری و بدون اعشار است:

<script>

var num1 = 5;          // بدون اعشار

همچنین بخوانید :  طراحی سایت فروشگاه لوازم جانبی موبایل با امکانات جذاب

var num2 = 5.46;     //با اعشار

</script>

داده متنی (String) در جاوا اسکریپت

داده‌های متنی که با نام رشته‌ نیز شناخته می‌شوند یکی از پرکاربردترین انواع داده‌ها در جاوا اسکریپت هستند. رشته به دنبالی از 0 تا چند کاراکتر گفته می‌شود که به معمولا برای نمایش داده‌های متنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نخستین عنصر رشته دارای اندیس صفر است و به ترتیب عناصر مختلف، میزان اندیس آن نیز افزایش می‌یابد. رشته‌ها در داخل کوتیشن قرار می‌گیرند و شما می‌توانید به شکل زیر آن را به کار بگیرید:

 <script>

let str1 = “Aseman” ;

let str2= ‘Web Design’ ;

</script>

برای استفاده از رشته‌ها می‌توانید از گیومه تکی (‘) و جفت (“) استفاده کنید؛ اما باید توجه داشت که گیومه جفتی را نیز با همان نوعی که باز شده، به کار ببرید.

داده بولین (Boolean) در جاوا اسکریپت

داده‌های منطقی، به طور کلی شامل دو مقدار false و true است که از این دو نوع داده برای ذخیره مقادیر بله یا خیر استفاده می‌شود. true به معنای پاسخ مثبت و false به معنای پاسخ منفی است.

داده بولین

مثال زیر نمونه‌ای از داده‌های منطقی است:

<script>

let x =  true;

let y = faulse;

</script>

از داده‌های بولین به عنوان نتیجه مقایسه‌ها نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال:

Let isGreat = 4>3;

alert(isGreat);         //Pasokh trure khahad bod

داده آرایه (Array) در جاوا اسکریپت

آرایه‌ها که در زبان انگلیسی با Array شناخته می‌شوند، نوعی از متغیرها هستند که می‌توانند چندین مقدار مختلف را در خود جای دهند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید تا آرایه‌ای از انواع برندهای مختلف تلفن همراه ایجاد کنید، می‌توانید این آرایه را به شکل زیر نمایش دهید:

همچنین بخوانید :  طراحی سایت تعمیرات لوازم خانگی | بررسی امکانات سایت لوازم خانگی

<script>

var mobileBrands = [“apple”,”samsung”,”xiaomi”,”oppo”,”nokia”];

alert(mobileBrands);

</script>

داده شیء (Object) در جاوا اسکریپت

اشیا در جاوا اسکریپت، مجموعه‌ای از جفت‌های کلید-مقدار را تشکیل می‌دهند که در آن‌ها یک رشته و مقدار هر نوع داده‌ای را می‌توانید شامل شود.

داده شیء

هر شیء شامل لیستی از مشخصه‌هاست که در آن هر مشخص یک جفت کلید-مقدار دارد. با استفاده از نمادگذاری نقطه یا نمادگذاری مشابه آرایه (با به کار بردن براکت []) می‌توان به یک شیء مشخص دسترسی داشت.

let obj = {

“key1” : “firstValue”,

“key2” : “secondValue”

}

حال به دو شکل زیر می‌توان به یک آبجکت مشخص دسترسی داشت:

Console.lig(obj.key2);

Console.log(obj[“key2”]);

داده تعریف نشده (undefined) و داده خالی (null) در جاوا اسکریپت

بسیاری از برنامه نویسان، دو نوع داده تعریف نشده و تهی را یکسان در نظر می‌گیرند، به همین دلیل بهتر است در کنار یکدیگر به بررسی این دو نوع داده پرداخته و با تفاوت‌های آن‌ها در آموزش جاوا اسکریپت آشنا شویم.

داده تهی تنها یک مقدار دارد و آن هم null است. این نوع داده زمانی به کار می‌رود که به شکلی عامدانه قصد داریم تا متغیر مورد نظر فاقد مقدار باشد. به عنوان مثال:

let x = null

داده تعریف نشده، نوعی خاصی از داده‌ها را نمایش می‌دهد که هنوز مقداری به آن تعلق نگرفته و زمانی که به شکلی غیرعامدانه متغیری مقدار نداشته باشد، این نوع داده نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال:

let x;

console.log(typeof(x));

در مثال بالا چون مقداری به x تعلق نگرفته‌ است، خروجی کد (Undefined) خواهد بود.

در کل، می‌توان گفت (undefined) بیشتر به عنوان یک مقدار پیش‌فرض استفاده می‌شود و در شرایطی که متغیری تعریف شده ولی به آن مقداری اختصاص نیافته باشد یا یک تابع بدون بازگشت باشد، از آن استفاده می‌شود. (null) هم به عنوان یک مقدار خاص برای نمایش عدم وجود یا تعیین مقدار استفاده می‌شود و برنامه‌نویس باید به صورت صریح آن را به متغیرها اختصاص دهد.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت سمنان ؛ طراحی سایت بهینه و ارزان

جمع بندی

داده‌ها از مهم‌ترین موارد در برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت هستند که به دسته‌های مختلفی از جمله: number، String، Boolean، Array، Object، Undefined و Null تقسیم می‌شوند. در این قسمت از آموزش جاوا اسکریپت تلاش کردیم تا نحوه کار با انواع داده‌ها را به شما عزیزان آموزش دهیم.

برنامه‌نویسی حرفه‌ای جاوا اسکریپت و طراحی سایت‌های جذاب نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از همراهی گروه نرم افزاری آسمان در کنار خود بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره در حوزه طراحی سایت و اپلیکیشن، می‌توانید همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

داده‌های جاوا اسکریپت به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع داده‌ها را در جاوا اسکریپت، می‌توان به 7 دسته شامل: number ، String، Boolean، Array، Object، Undefined و Null تقسیم کرد.

تفاوت null و undefined چیست؟

Undefined نشان‌دهنده عدم تعیین مقدار برای یک متغیر است؛ اما null معمولا به معنای عدم وجود آگاهانه مقدار برای یک متغیر است.

چگونه می‌توان یک عنصر را به آرایه اضافه کرد؟

با استفاده از متد push به شکل زیر می‌توان عنصری را به آرایه افزود:

let myArray= [1,2,3];

myArray.push(4);

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا