طراحی اپلیکیشن ios | ساخت تخصصی اپلیکیشن ios

امروزه بسیاری از کاربران ایرانی از سیستم عامل ios استفاده می‌کنند. این سیستم عامل بر روی دستگاه‌های مختلفی نظیر: آی‌پد و آیفون اجرا می‌شود که به دلیل قابلیت‌های کاربردی محبوبیت بسیار بالایی دارد. با توجه به تعداد بالای کاربران ios در ایران، طراحی اختصاصی اپلیکیشن متناسب با این سیستم عامل، می‌تواند راه‌کاری مناسب برای جلب نظر مخاطبان باشد. در ادامه با نکاتی کلیدی در زمینه طراحی اپلیکیشن ios آشنا خواهید شد.

آشنایی با سیستم عامل ios

سیستم عامل ios در سال 2007 و همزمان با معرفی گوشی‌های هوشمند آیفون به بازار عرضه شد. این سیستم عامل در ابتدا با نام iPhone OS شناخته می‌شد؛ اما بعدها و در سال 2010 نام آن به نام امروزی یعنی ios تغییر یافت.

طراحی اپلیکیشن ios

ios (iPhone operation system) سیستم عامل اختصاصی شرکت اپل است که با برخورداری از امنیت بسیار بالا، تنها از طریق سیستم Mac امکان برنامه‌نویسی دارد. تولیدات مختلف شرکت اپل از جمله: گوشی‌های آیفون، اپل واچ، مک بوک و… از این سیستم عامل پشتیبانی می‌کنند.

در ابتدای معرفی سیستم عامل ios امکان طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های مرتبط با این سیستم عامل برای برنامه‌نویسان وجود نداشت؛ اما به مرور زمان سیاست‌های مدیران کمپانی اپل تغییر یافت و امروزه برنامه‌نویسان می‌توانند اقدام به طراحی اپلیکیشن ios کرده و آن را برای انتشار و فروش در اپ استور قرار دهند.

گروه نرم افزاری آسمان

زبان‌ های برنامه نویسی ios

امروزه از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی می‌توان برای طراحی اپلیکیشن ios استفاده کرد؛ اما به طور کلی اولین زبان برنویسی این سیستم عامل، Objective-c محسوب می‌شود. در سال‌های زبان‌های دیگری نظیر Swift و Swift UI نیز به بازار عرضه شده که فرایند کدنویسی ios را آسان‌تر کرده است.

بنا بر آمار منتشر شده در سال 2018، بیش از 350000 از اپلیکیشن‌های اپ استور با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Swift طراحی و توسعه یافته‌اند که این موضوع نشان از محبوبیت و کاربرد بالای این زبان‌ برنامه نویسی است.

مزایای طراحی اپلیکیشن با Swift

با روی کار آمدن زبان برنامه نویسی Swift، تحولی در فرایند طراحی اپلیکیشن ios ایجاد شد. از جمله مزایای مهم سوئیفت آن است که برنامه‌نویسان به سادگی می‌توانند نتیجه کدهای خود را در لحظه مشاهده کرده و از این طریق خطاهای احتمالی را برطرف کنند.

طراحی اپلیکیشن ios

از دیگر مزایای برنامه‌نویسی با سوئیفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خلاقیت

داشتن خلاقیت در طراحی و کدنویسی یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی اپلیکیشن است. زبان سوئیفت به دلیل تعاملی بودن و فضای جذاب‌تری که نسبت به Objective-C دارد، از زمینه مناسب‌تری  برای اجرای ایده‌های خلاقانه و جذاب بهره‌مند است. به همین دلیل برای ایجاد کدها و اید‌ه‌های متمایز گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

سرعت بالا

از دیگر مزایای مهم Swift می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. یافتن مشکلات و خطاهای کدنویسی در سویفت بسیار ساده بوده و این موضوع می‌توان در کاهش فرایند کدنویسی و مدیریت پروژه‌های دشوار بسیار کمک‌کننده باشد.

فراگیری آسان

یکی از مسائلی که فرایند طراحی سایت و اپلیکیشن را به امری دشوار تبدیل می‌کند، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف است. یکی از مزایای سوئیفت آن است که افراد می‌توانند در مدت زمانی کوتاه آن را فرا گرفته و از این زبان برای ایجاد برنامه‌های کاربردی ios استفاده کرد.

امنیت

سوئیفت دارای ویژگی‌های امنیتی مختلفی برای محافظت از اطلاعات کاربران و مدیریت داده‌های آن‌ها است. در زبان سوئیفت هیچ شیئی نمی‌تواند تهی باشد و در صورت استفاده از چنین شیئی کامپایلر آن جلوی اجرای کدها را خواهد گرفت. این ویژگی از کرش کردن برنامه در هنگام اجرا پیش‌گیری می‌کند.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن PHP چگونه انجام می شود؟ اشنایی کامل با PHP

نقطه ضعف Swift چیست؟

طبیعتا هر زبان برنامه نویسی، در کنار نقاط قوتی که دارد، از نقاط ضعفی نیز برخوردار است. یکی از نقاط ضعف سویفت به نسبتا جدید بودن آن مربوط می‌شود. به دلیل جدید بودن این زبان برنامه‌نویسی، هنوز تمامی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف آن برای کاربران و برنامه‌نویسان نمایان نشده و تمامی منابع آن در اختیار کاربران قرار ندارد.

طراحی اپلیکیشن ios

علاوه  بر آن با وجودی که سوئیفت از تمامی پلتفرم‌های اپل، لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌کند؛ اما بهترین عملکرد آن مربوط به اپلیکیشن‌های بومی ios بوده و در موارد دیگر نقاط ضعفی را می‌توان در عملکرد سوئیفت مشاهده کرد.

مقایسه سوئیفت و Objective-C

آبجکتیو سی نسبت به زبان برنامه نویسی سوئیفت قدیمی‌تر بوده و یک زبان همه منظوره و شی گرا محسوب می‌شود. در این زبان ویژگی‌های زبان C و Smalltalk با یکدیگر ترکیب شده است. پس از ارائه شدن زبان سوئیفت، کاربرد آبجکتیو سی به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

در سوئیفیت می‌توان با ابزارهای مختلفی نظیر: Cocoa Touch، Swift Playgrounds و Xcode برنامه‌نویسی کرد؛ اما در آبجکتیو سی تنها می‌توان از Xcode استفاده نمود. از نظر سرعت نیز، زبان سوئیفت نسبت به آبجکتیو سی حدود 2.5 برابر سریع‌تر است.

علاوه بر موارد ذکر شده، اگر قصد فعالیت در حوزه برنامه‌نویسی و فراگیری یکی از این دو زبان را دارید، باید بدانید که در سال‌های اخیر تقاضا برای برنامه‌نویسان مسلط به سوئیفت، نسبت به آبجکتیو سی افزایش یافته است.

روش های توسعه اپلیکیشن در ios

اگر قصد توسعه و طراحی اپلیکیشن ios را دارید می‌توانید از طریق راه‌های مختلفی نرم افزار خود را به کاربران ارائه دهید. به طور کلی اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه آیفون را می‌توان از دو طریق مختلف شامل وب اپلیکیشن و اپلکیشن نیتیو در اختیار کاربران قرار داد.

وب اپلیکیشن‌ها، نیازی به نصب نرم افزار نداشته و به کمک فناوری pwa در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. اپ‌های نیتیو که با زبان سوئیفت برنامه‌نویسی می‌شوند، روی اپ استور بارگذاری شده و از این طریق در بازار ارائه می‌شوند.

طراحی اپلیکیشن ios

حال سوالی که شاید برای شما ایجاد شود، آن است که با توجه به تحریم ایران از سوی کمپانی اپل، چگونه می‌توان اپ‌ها را در اختیار کاربران قرار داد؟ برای این منظور راه‌حل‌های مختلفی ارائه شده است که می‌توان با استفاده از ابزارهایی نظیر: سیبچه، سیب اپ، ای اپس و … می‌توان اپ‌های مربوط به آیفون را اشتراک‌گذاری کرد.

امروزه بسیاری از کسب و کارها و افراد برای انجام بهتر امور خود و جذب مخاطبان اقدام به ساخت اپلیکیشن اختصاصی کرده‌اند. با توجه به آن‌که تعداد کاربران اندروید در داخل کشور نسبت به کاربران آی او اس بیش‌تر است، ممکن است برخی افراد این‌گونه تصور کنند که تنها طراحی اپلیکیشن اندروید کفایت می‌کند.

اما با توجه به نیاز بازار به وجود اپلیکیشنی جامع و کامل که نیاز تمامی کاربران را پوشش دهد، ساخت یک نرم افزار برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس حائز اهمیت است.

همچنین بخوانید :  فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟

ویژگی های یک اپلیکیشن ios حرفه ای

معمولا هدف از ساخت یک اپلیکیشن، جذب حداکثری مخاطبان و ارائه تجربه کاربری مناسب به مخاطبان و مشتریان است. برای محقق شدن این هدف باید برای طراحی یک اپلیکیشن حرفه‌ای و بی‌نقص ios تلاش کرد.

برای طراحی اپلیکیشن ios به شکلی حرفه‌ای و مخاطب‌پسند باید نکات مختلفی را مد نظر قرار داد که از جمله این نکات می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر شده است، اشاره کرد:

رابط کاربری زیبا و کاربردی

اولین موضوعی که در طراحی اپ ios باید به آن توجه کرد، نیاز کاربران است. در طراحی اپلیکیشن باید برنامه را به گونه‌ای طراحی و اجرا کرد که کاربران بتوانند به سادگی به تمامی قابلیت‌های آن دسترسی داشته و با ورود به اپلیکیشن، با فضای کلی آن ارتباط برقرار کنند.

طراحی اپلیکیشن ios

رابط کاربری اپلیکیشن ios باید ساده، مفهومی و جذاب باشد. استفاده از آیکون‌های مناسب و ظاهری مدرن برای نمایش اطلاعات به کاربران، از راه‌کارهای موثر در این زمینه به شمار می‌آید.

سرعت مناسب و پایداری بالا

نکته دیگری که در طراحی اپلیکیشن ios باید به آن توجه داشت، سرعت مناسب و کارایی مطلوب آن است. زمانی که یک کاربر اپلیکیشن را در تلفن همراه خود باز می‌کند، انتظار دارد که قابلیت‌های مختلف آن در کم‌ترین زمان نمایش‌ داده شده و او وقت زیادی را برای شروع استفاده از نرم‌افزار صرف نکند.

اپلیکیشن ios باید به سرعت باز شده، واکنشگرا بوده و در زمان استفاده عملکردی پایدار و بدون قطعی را به کاربران ارائه دهد. این موضوع کمک می‌کند تا از افت تجربه کاربری جلوگیری شود.

امنیت

امنیت، از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران ios محسوب می‌شود. امروزه با گسترش نرم افزارهای مخرب و آسیب‌رسان، بسیاری از کاربران ایمنی را به عنوان اولویتی مهم برای نصب یک اپلیکیشن در نظر گرفته‌اند.

حفظ اطلاعات کاربران و عدم ایجاد اخلال در عملکرد تلفن همراه آن‌ها موضوعی بسیار بااهمیت در طراحی اپلیکیشن ios است. توجه به استانداردهای امنیتی و رمزگذاری اطلاعات و عدم نیاز به دسترسی‌های غیرضروری از جمله راه‌کارهایی است که می‌تواند امنیت اپلیکیشن را افزایش دهد.

تطابق با دستگاه های مختلف

یک کاربر ios برای استفاده از اپلکیشن‌های مربوطه ممکن است دستگاه‌های مختلف کمپانی اپل از جمله: آیفون، آیپد و مک استفاده کند. هر کدام از این دستگاه‌ها ابعاد و نمایش مختص به خود را دارند.

طراحی اپلیکیشن ios

با توجه به تفاوت‌ ابعاد نمایشگرهای مختلف، می‌توان با طراحی اپلیکیشن به صورت ریسپانسیو، بستری را برای نمایش امکانات اپلیکیشن، متناسب با دستگاه مورد استفاده از سوی کاربر طراحی کرد.

بروزرسانی

زمانی که یک اپلیکیشن منتشر می‌شود، ممکن است باگ‌ها و مشکلات مختلفی داشته باشد. علاوه بر آن احتمال دارد در طراحی ظاهر و امکانات نرم افزار نیز نکاتی باشد که استفاده کاربران را با اخلال مواجه کرده باشد.

بروزرسانی اپلکیشن ios و رفع نواقص و مشکلات آن موجب می‌شود تا کاربران تجربه‌ای مطلوب و رضایت‌بخش را بدست آورده و بتوانند حداکثر کارایی را از یک نرم افزار ios تجربه کنند.

چند زبانه بودن

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که بخصوص برای کسب و کارهای چند ملیتی اهمیت بسیاری دارد، چند زبانه بودن اپلیکیشن است. این قابلیت‌ به یک کسب و کار این امکان را می‌دهد تا بتواند خدمات خود را به کاربران کشورهای مختلف ارائه دهد.

همچنین بخوانید :  گواهینامه ssl چیست؟ چه ضرورت و انواعی دارد؟

معمولا در طراحی اپلیکیشن ios به صورت چند زبانه، برنامه را به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی طراحی می‌کنند. امکان تغییر زبان و توجه به راست‌چین و چپ‌چین بودن صفحه از نکات مهم در طراحی چندزبانه اپلیکیشن است.

درگاه پرداخت امن

بخش زیادی از اپلیکیشن‌های موجود برای تلفن‌های همراه را برنامه‌های فروشگاهی و خدماتی تشکیل می‌دهند. این‌گونه برنامه‌ها نیاز به درگاه اینترنتی برای پرداخت هزینه محصولات و خدمات دارند.

داشتن یک درگاه پرداخت امن با طراحی مناسب که استفاده از آن برای کاربران آسان باشد، می‌تواند تجربه کاربری بسیاری مناسبی را به ارمغان آورده و در جذب مخاطبان نقشی اساسی را ایفا کند.

چالش های طراحی اپلیکیشن ios

طراحی اپلیکیشن ios فرایندی حرفه‌ای بوده و با چالش‌های بسیاری همراه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تطابق با استانداردهای اپل

کمپانی اپل استاندارد‌های مشخصی را برای طراحی اپلیکیشن‌های خود در نظر گرفته است که عدم رعایت آن می‌تواند اجرای برنامه را با مشکل مواجه کند. این موارد شامل طراحی رابط کاربری، استفاده مناسب از آیکون‌ها، فونت‌های مناسب و ایجاد تجربه کاربری ایده‌آل می‌شود.

تطابق با حوزه فعالیت

امروزه شرکت‌ها و برندهای مختلفی با اهداف متفاوت برای طراحی اپلیکیشن ios اقدام می‌کنند. در هنگام طراحی باید به نیازها و هدف ساخت اپلیکیشن توجه ویژه‌ای داشته و تمامی امکانات و قابلیت‌های آن را متناسب با نیاز کاربران یا کسب و کار مورد نظر طراحی شود.

توجه به بازخوردها

از دیگر چالش‌های مهمی که در هنگام طراحی اپلیکیشن ios ممکن است با آن مواجه شوید، انتقادات کاربران و نواقص اپلیکیشن است. با این وجود بازخوردهای کاربران بسیار ارزشمند بوده و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با بروزرسانی برنامه عملکرد آن را به بالاترین سطح ممکن برسانید.

طراحی اپلیکیشن ios با بهترین کیفیت

با توجه به تمامی چالش‌ها و دشواری‌هایی که طراحی اپلیکیشن ios دارد، بهترین انتخاب آن است که فرایند طراحی آن به افراد متخصص سپرده شود. شما می‌توانید با قدری جستجو، بهترین خدمات را با قیمتی معقول دریافت نمایید. گروه نرم افزاری آسمان به عنوان مجموعه‌ای با تجربه در حوزه طراحی اختصاصی سایت و اپلیکیشن، خدمات خود را با تعرفه اقتصادی و کیفیتی مطلوب به شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

Ios چیست؟

ios (iPhone operation system) سیستم عامل اختصاصی شرکت اپل است که با برخورداری از امنیت بسیار بالا، تنها از طریق سیستم Mac امکان برنامه‌نویسی دارد. سیستم عامل ios در سال 2007 و همزمان با معرفی گوشی‌های هوشمند آیفون به بازار عرضه شد.

برای طراحی اپلیکیشن ios معمولا از چه زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌شود؟

امروزه از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی می‌توان برای طراحی اپلیکیشن ios استفاده کرد؛ اما به طور کلی اولین زبان برنویسی این سیستم عامل، Objective-c محسوب می‌شود. در سال‌های زبان‌های دیگری نظیر Swift و Swift UI نیز به بازار عرضه شده که فرایند کدنویسی ios را آسان‌تر کرده است.

بهترین راه‌کار برای طراحی اپلیکیشن ios به شکل حرفه‌ای چیست؟

با توجه به چالش‌ها و دشواری‌های طراحی یک اپلیکیشن حرفه‌ای، بهترین راه‌کار آن است که فرایند طراحی آن به افراد حرفه‌ای سپرده شود. مجموعه آسمان در این زمینه شما را به بهترین شکل همراهی می‌کند.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا