آشنایی با 6 ابزار کاربردی برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

در دنیای امروز اپلیکشین‌های موبایل به یکی از ابزارهای بسیار مهم و پراستفاده در جهان دیجیتال تبدیل شده‌اند. به همین دلیل بسیاری از افراد و کسب و کارها تمایل دارند تا اپلیکیشن اختصاصی خود را داشته باشند. طراحی اپلیکیشن فرایند پیچیده‌ای بوده و نیاز به دانش کدنویسی دارد؛ اما امروزه ابزارهایی ایجاد شده‌اند که امکان طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی را فراهم کرده‌اند. در ادامه با این ابزارها بیش‌تر آشنا خواهید شد.

ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی ؛ رویا یا واقعیت؟

امروزه برای طراحی اپلیکیشن‌های اندروید و ios ابزارها و پلتفرم‌های مختلفی منتشر شده است که هر کدام چارچوب و قوائد خاص خود را دارند. در گذشته برای طراحی و ساخت یک اپلیکیشن، نیاز بود تا فرایند آن به شکل کامل کدنویسی شده و به طور کلی طراحی اپلیکیشن به دانش برنامه‌نویسی احتیاج داشت.

طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

با توجه به این فرانید طولانی و نیاز به کدنویسی‌های پیچیده برای ساخت یک اپلیکیشن ساده، برخه از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به این فکر افتادند که ابزارهایی را ارائه دهند که امکان طراحی اپلیکیشن بدون کدنویسی را برای آن‌ها فراهم کند.

در حال حاضر ده‌ها پلتفرم مختلف برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی ارائه شده است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌هایی کاربردی و جذاب را ایجاد کنید.

گروه نرم افزاری آسمان

پیش نیازهای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

بسیاری از ابزارهایی که برای طراحی اپلیکین بدون کدنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، فرایند طراحی را به سه بخش تقسیم می‌کنند:

  • ساخت پایگاه داده
  • ایجاد رابط کاربری
  • ساخت مدل منطقی اپلیکیشن

در قدم اول تمامی اطلاعاتی را که کاربران هنگام استفاده از برنامه وارد می‌کنند، از کاربر درخواست کرده و آن‌ها را در فضایی مشخص ذخیره‌سازی می‌کند. در قدم بعد ساختار ظاهری اپلیکیشن از جمله: رنگ‌بندی، محل قرارگیری دکمه‌ها، فیلدهای ورودی و … طراحی شده و در قدم آخر عملکرد هر کدام از بخش‌های مختلف اپلیکیشن برنامه‌ریزی شده و برای هر بخش کاربرد مشخصی تعیین می‌شود.

بهترین پلتفرم‌های طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی، ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند، یک برنامه را دقیقا به همان شکلی که مد نظر دارید، بدون نیاز به دانش کدنویسی و درک عمیق از رایانه، ایجاد نمایید.

این ابزارها، علاوه بر آن‌که امکان برنامه‌نویسی را برای افراد غیر حرفه‌ای ممکن می‌کنند، به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای نیز کمک می‌کنند تا در زمان خود برای ساخت یک اپلیکیشن تخصصی صرفه‌جویی کرده و وقت بیش‌تری را به مسائل کلیدی‌تر اختصاص دهند.

معیارهای مهم برای انتخاب پتلفرم طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

اگر قصد انتخاب یک پلتفرم اصولی و مناسب برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی را دارید، می‌توانید با مدنظر قرار دادن یک سری معیارها، انتخابی مناسب را برای ساخت اپلیکیشن خود به ارمغان بیاورید.

همچنین بخوانید :  مشاوره کسب و کار آنلاین | حضوری و آنلاین

از جمله این معیارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم نیاز به دانش برنامه نویسی

استفاده از برخی ابزارها ممکن است به دانش مقدماتی Html، Css و جاوا اسکریپت نیاز داشته باشد. برخی از کاربران ممکن است هیچ‌گونه دانشی در حوزه برنامه‌نویسی نداشته باشند، به همین دلیل ابزار مورد استفاده باید بدون کدنویسی نیز قابل اجرا باشد.

عدم نیاز به کدنویسی

هولت در استفاده

ساخت جنبه‌های بصری اپلیکیشن بدون کدنویسی، باید برای تمامی کاربران ساده و قابل درک باشد. رابط کاربری این‌گونه پلتفرم‌ها باید بدون نقص عمل کرده و نتایجی مناسب را به کاربران ارائه دهند. طبیعتا طرز استفاده دشوار علاوه بر آن‌که بر رضایت کاربران از پلتفرم تاثیر خواهد گذاشت، کیفیت اپلیکیشن را نیز کاهش می‌دهد.

راهنمای استفاده

وجود راهنما و منابع مناسب برای آموزش کار با پلتفرم طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت. طبیعتا فرایند طراحی اپلیکیشن حتی بدون کدنویسی نیز نیاز به آموزش دارد و به همین دلیل انجام این فرایند با استفاده از منابع و آموزش‌های مناسب سرعت کار شما را افزایش داده و در حل مشکلات به شما کمک خواهد کرد.

انعطاف پذیری

هر چقدر که پلتفرم مورد نظر امکان دسترسی به امکانات اختصاصی و شخصی‌سازی بیش‌تر اپلیکیشن را به فرد ارائه کند، نتیجه نهایی رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. تفاوتی نمی‌کند که قصد ساخت چه برنامه‌ای را دارید، در هر صورت پلتفرم مورد نظر باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا بتوانید ویژگی‌های مورد نظر خود را در آن ایجاد کنید.

آشنایی با بهترین پلتفرم ها برای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی

برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های اندروید و آی او اس بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، ابزارهای مختلفی در اختیار افراد علاقه‌مند قرار گرفته است که بر اساس معیارهای ذکر شده در بخش‌های قبل، می‌توان پلتفرم‌های زیر را به عنوان گزینه‌هایی مناسب برای این منظور به شمار آورد:

Softr

اولین پلتفرمی که به بررسی آن پرداخته می‌شود، Softr است. اصلی‌ترین مزیتی که طراحی اپلیکیشن با Softr دارد، محیط بسیار ساده و قابل فهم آن است. البته نباید فریب ظاهر ساده این ابزار را بخورید، این ابزار با دسترسی به گزینه‌های سفارشی‌سازی متعدد اپلیکیشن و رابط کاربری بسیار منطقی، امکان طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی و زیبا را به شما می‌دهد.

در سمت چپ صفحه، تنظیمات برنامه را می‌توانید مشاهده کنید. در این بخش امکان افزودن صفحات، مدیریت گزینه‌های اپلیکیشن و طراحی تم‌ها به کاربران داده شده است. در مرکز صفحه نیز می‌توانید اطلاعات ثابت و اطلاعاتی که داده‌ها را از پایگاه داده‌ها نمایش می‌دهد، تعبیه کنید.

طراحی اپلیکیشن softr

شما می‌توانید بلوک‌های مختلفی را داخل اپلیکیشن خود ایجاد کنید که با کلیک بر روی هر کدام از آن‌ها، تنظیمات بلوک در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود. در این قسمت می‌توانید محتوا، طرح‌بندی و نحوه تعامل هر بلوک را ویرایش کنید.

در نهایت در قسمت بالا می‌توانید ابعاد اپلیکیشن را برا مبنای نمایشگرهای مختلف نظیر: دسکتاپ، تبلیت یا تلفن‌های هوشمند تغییر داده و به پیش‌نمایش و ظاهر اپلیکیشن پیش از انتشار دسترسی داشته باشید. در واقع پلتفرم Softr بسیاری از ویژگی‌های یک برنامه مناسب برای ساخت اپلیکیشن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Bubble

از دیگر پلتفرم‌هایی که می‌توان برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی استفاده کرد، Bubble است. این پلتفرم زبان برنامه‌نویسی بصری منحصر به فردی را ارائه کرده است که امکان طراحی اپلیکیشن را در اختیار افراد مبتدی قرار داده است.

همچنین بخوانید :  تجربه کاربری UX چیست؟ | از طراحی تا تعامل با کاربر

شما می‌توانید در پلتفرم Bubble آزادی و انعطاف مناسبی را برای ساخت یک اپلیکیشن کاربردی با حداقل میزان کد ممکن در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید بر عناصر مختلفی از جمله: ظاهر برنامه، ساختار داده‌ها و عملکرد کلی اپلیکیشن کنترل داشته باشید.

با توجه به این موارد Bubble یک پلتفرم ایده‌آل برای ساخت اپلیکیشن‌های آماده و بدون کدنویسی محسوب می‌شود. ساخت اپلیکیشن با استفاده از Bubble امکان‌پذیر بوده؛ اما برای یادگیری هرچه بهتر مراحل آن بهتر است از منابعی نظیر یوتیوب استفاده نمایید.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای Bubble آن است که دارای انجمنی فعال در فضای مجازی بوده و محتوای بسیاری نیز در زمینه آموزش این پلتفرم در بسترهای مختلف مجازی وجود دارد که شما می‌توانید برای آموزش نحوه کار با Bubble از آن‌ها استفاده کنید.

اگر به دنبال یک ابزار انعطاف‌پذیر برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی هستید و هم‌چنین به ابزاری نیاز دارید که تمام منطق پیشرفته‌ای که برای ساخت اپلیکیشن خود نیاز دارید را به شما ارائه دهد، Bubble بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

APPMakr

APPMakr اپلیکیشنی مبتنی بر ابر بوده که با استفاده از آن می‌توانید برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را طراحی و توسعه دهید. یکی از مزایای مهم APPMakr آن است که طراحی اپلیکیشن با آن هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و می‌توانید بدون محدودیت برنامه‌های مختلف را ساخته و بروزرسانی کنید.

طراحی اپلیکیشن appmakr

از جمله مزایای مهم این پلتفرم می‌توان به دسترسی به گالری تصاویر باکیفیت، پشتیبانی از قابلیت استریم موسیقی و ویدئو، امکان بروزرسانی زنده، ساخت چت روم، ساخت فروشگاه، دسترسی به داشبورد مدیریت و کنترل بر روی ظاهر اپلیکیشن اشاره کرد.

AppyPie

برنامه‌ساز AppyPie به عنوان یکی از محبوب‌ترین اپ‌های برنامه‌ساز در جهان شناخته می‌شود که در سرتاسر جهان دارای بیش از 3 میلیون کاربر بوده و به کمک آن می‌توان با چند بلوک ساده اپلیکیشن‌هایی کاربردی و جذاب را ایجاد کرد.

طرز کار با این ابزار بسیار ساده و قابل فهم بوده و شما می‌توانید با استفاده از آن برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی اقدام کنید. از جمله دسته‌بندی‌های AppyPie می‌توان به: اجتماعی، چندرسانه‌ای، تجارت الکترونیک، مخاطب‌محور و اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

با انتخاب دسته‌بندی مورد نظر، امکان دسترسی به ابزارهای اختصاصی ساخت دسته انتخابی فراهم شده و شما می‌توانید اپلیکیشنی حرفه‌ای و باکیفیت را در دسته‌بندی‌های مختلف ایجاد کنید. شما می‌توانید با استفاده از داشبورد مدیریتی این پلتفرم، به سادگی فضای اپلیکیشن خود را شخصی‌سازی کنید.

Swiftic

Swiftic دیگر ابزار کاربردی است که می‌توانید برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی از آن استفاده کنید. از جمله ویژگی‌هایی که این پلتفرم را به انتخابی محبوب برای ساخت اپلیکیشن تبدیل کرده، پشتیبانی مناسب و ویژگی‌های متعدد برای ساخت اپلیکیشن اختصاصی است.

همچنین بخوانید :  گواهینامه ssl چیست؟ چه ضرورت و انواعی دارد؟

استفاده از Swiftic بسیار ساده بوده و شما می‌توانید با قدری کار کردن با این برنامه با فضای کلی آن آشنا شده و طرز استفاده از قابلیت‌ها و ابزارهای مختلف آن را فرا بگیرید. برای طراحی ساده‌تر اپلیکیشن می‌توانید ابتدا دسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کرده تا پوسته‌های مرتبت با همان حوزه را مشاهده کنید.

با استفاده از Swiftic می‌توانید به آنالیزهای پیشرفته‌ای دسترسی داشته باشید که به شما این امکان را می‌دهد تا نواقص اپلیکیشن خود را اصلاح کنید. علاوه بر آن به امکانات دیگری نظیر: قابلیت دریافت نظرات کاربران، پشتیبانی از تجارت الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، شخصی‌سازی ظاهر برنامه و امکان کسب درآمد نیز دسترسی خواهید داشت.

Glide

اگر به دنبال ابزاری هستید که امکان طراحی اپلیکشین‌هایی با ظاهر جذاب را بدون نیاز به کدنویسی برای شما فراهم کند، Glide بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود. این پلتفرم حتی برای ساخت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های دسکتاپ نیز بسیار مناسب بوده؛ اما قابلیت‌های آن برای ساخت اپ‌های موبایل بیش‌تر است.

Glide هر صفحه را در یک برگه جدید فراخوانی می‌کند که این برگه‌ها شامل هشت طرح‌بندی مختلف می‌شود که ظاهر و عملکرد آن‌ها را مشخص می‌نماید. قابلیت‌های این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا ساختار صفحه مورد نظر را کاملا سفارشی کرده و اجزاییی نظیر: انتخاب‌گر تاریخ، دکمه‌های مختلف و فیلد‌های متفاوت را به صفحه خود اضافه کنید.

طراحی حرفه ای اپلیکیشن بصورت اختصاصی

طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی با وجود مزایای متعددی که دارد از نقاط ضعفی نیز برخوردار است. با توجه به آن‌که بسیاری از ابزارهای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی از قالب‌ها و پوسته‌های محدودی استفاده می‌کنند، امکان ساخت اپلیکیشن‌های خاص و منحصر به فرد بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

طراحی اپلیکیشن حرفه ای

با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، اگر قصد ساخت یک اپلیکیشن حرفه‌ای و جذاب را دارید، بهتر است فرایند آن را به افراد متخصص بسپارید. گروه نرم افزاری آسمان به عنوان مجموعه‌ای خوش‌نام در زمینه طراحی اختصاصی اپلیکیشن و سایت، در این زمینه شما را همراهی خواهد کرد. برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

آیا طراحی اپلیکیشن بدون برنامه‌نویسی امکان پذیر است؟

بله، در حال حاضر ده‌ها پلتفرم مختلف برای طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی ارائه شده است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌هایی کاربردی و جذاب را ایجاد کنید.

برای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی از چه ابزارهایی می‌توان استفاده کرد؟

از جمله ابزارهای کاربردی برای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی می‌توان به: Glide، Swiftic، AppyPie، APPMakr، Softr و Bubble اشاره کرد.

ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی چه محدودیتی دارد؟

طراحی اپلیکیشن بدون برنامه نویسی با وجود مزایای متعددی که دارد از نقاط ضعفی نیز برخوردار است. با توجه به آن‌که بسیاری از ابزارهای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی از قالب‌ها و پوسته‌های محدودی استفاده می‌کنند، امکان ساخت اپلیکیشن‌های خاص و منحصر به فرد بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا