فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟

اگر به برنامه نویسی علاقه دارید یا به تازگی وارد این حوزه شده باشید، حتماً افراد زیادی از شما این سوال را می‌پرسند که فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟ در حقیقت چنین کاری برای یک فرد تازه کار در حوزه طراحی وب سایت غیر ممکن است، چون برای انجام چنین کاری به مهارت‌ و تجربه کاری بالا نیاز است.

فول استک چیست؟

فول استک چیست؟

برای ایجاد یک وب سایت کامل نیاز به دو برنامه نویس حرفه‌ای دارید، یک نفر برای بخش فرانت اند و نفر دیگر در پشت صحنه وب سایت یا همان بک اند فعالیت انجام می‌دهند. بخش فرانت اند در واقع همان طراحی و شکل ظاهری سایت است که شامل گرافیک‌ها، فونت، پالت رنگی، انیمیشن‌ها و رابط کاری می‌شود. منظور از پشت صحنه نیز منطق و عملکردهای مختلف کسب و کار، هماهنگی با سرور، تامین امنیت، کار با پایگاه داده و Api است. برای هر یک از این بخش‌ها لازم است با زبان‌های مختلفی آشنا باشید که عبارت‌اند از:

فرانت اند:

زبان‌های جاوا اسکریپت، html ،Css ،کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های React Bootstrap، Jquery .

بک اند:

جاوا اسکریپت، پایگاه داده Mongodb ، فریم ‌ورک ‌Express .

گروه نرم افزاری آسمان

در برنامه نویسی فول استک، می‌‌توانید برای ایجاد هر دو بخش فرانت اند و بک اند، تولید نمایی جذاب، پردازش اطلاعات، ذخیره اطلاعات و امکان نمایش آن به کاربران توسط یک نفر اقدام کنید. فول استک دولوپر یک وب سایت کامل و حرفه‌ای را به شما تحویل می‌دهد.

برنامه نویس فول استک کیست؟

برنامه نویس فول استک یا فول استک دولوپر کسی است که در هر دو بخش فرانت اند و بک اند تخصص، مهارت و تجربه دارد و می‌تواند در هر دو بخش طراحی ظاهر و برنامه نویسی به سمت سرور و اتصال این دو بخش فعالیت کند. فعالان فول استک باید با زبان‌های مختلف برنامه نویسی، فریم ورک‌های، Apiهای مختلف، پایگاه‌های داده، چارچوب‌ها و همچنین امنیت، تست، بهینه‌سازی وب سایت و اصول طراحی آشنا باشند. بخش‌هایی که فول استک دولوپر در آن فعالیت می‌کند عبارت‌اند از:

طراحی وب‌سایت

یکی از وظایف برنامه نویس فول استک تولید و طراحی فریم ورک یا همان نقشه اولیه برای ظاهر سایت است، چنین کاری ممکن است با ابزارهایی مثل فیگما و سپس ویژوال استودیو در سایت طراحی و اعمال گردد.

توسعه وب‌سایت

اصلی‌ترین کار برنامه نویسان کدنویسی است، شخصی که ادعا می‌کند در هر دو بخش بک اند و فرانت اند حرفه‌ای است، باید بتوانند کدهای لازم را با استفاده از زبان و تکنولوژی‌های مختلف نوشته و استفاده کنند. در این بخش می‌توان از وردپرس نیز استفاده کرد.

تست وبسایت

تحلیل و بررسی کارکرد سایت در شرایط مختلف بسیار مهم است، برای این کار ابزارهای خودکار و دستی وجود دارد که فول استک دولوپر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

وظایف برنامه نویس فول استک

نگهداری وب سایت

بعد از طراحی و ایجاد یک وب سایت مهمترین نکته به‌روز رسانی، رفع اشکالات و بهبود آن است. برای انجام این بخش برنامه نویسان می‌توانند از روش‌های مختلف مدیریت پروژه استفاده کنند.

وظایف برنامه نویس فول استک

همانطور که می‌دانید طراحی وب سایت ۲ جنبه دارد که یک برنامه نویس فول استک هر دو بخش آن را در نظر می‌گیرد و با مهارت و تخصصش تکنولوژی‌های مختلف را بر روی آن پیاده می‌کند تا یک وب سایت کامل طراحی شود. وظایف و مسئولیت‌های چنین فردی موارد زیر هستند:

طراحی و توسعه نرم‌افزار

یک برنامه نویس فول استک علاوه بر اینکه می‌تواند نرم‌افزاری کامل و کاربردی طراحی کند، تخصص لازم برای توسعه آن را نیز دارد. برای انجام این کار فرد برنامه‌نویس باید تکنولوژی مناسب، کد نویسی خوانا و و توسعه پذیر، به کارگیری الگوهای مناسب و استانداردها را رعایت کند.

تست اشکال زدایی نرم‌افزار

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر برنامه نویس فول استک باید بداند، تست و رفع اشکالات نرم‌افزار به‌صورت مداوم است، که از طریق آن کیفیت و عملکرد به طرز قابل توجهی بهبود می‌یابد. در واقع برنامه نویسان با انجام تست‌های مختلف تمام اشکالات را شناسایی و نسبت به ارتقاء عملکرد و امنیت نرم‌افزار اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

نوشتن کد تمیز فرانت و بک اند

کدهای برنامه نویسی باید ساده خوانا و قابل فهم باشند. برای چنین کاری می‌توانید از قواعد نامگذاری، تو رفتگی‌های درست، به کارگیری توضیحات متناسب، تقسیم بندی منطقی کدها و بازبینی کد توسط برنامه نویس و سایر اعضای تیم استفاده کنید.

ایجاد سرور پایگاه داده

هر وب سایتی به یک سرور و یک پایگاه داده برای مدیریت و ذخیره داده‌ها نیاز دارد. انجام این کار توسط فول استک دولوپر انجام می‌شود و باید نوع سرور (Nginx ،Apache)، نوع پایگاه داده ) Mongodb،( Mysql ، نوع Api(Restful،Graphql) و نوع پروتکل و ) Http، (Https را انتخاب کند و بر مفاهیم encryption، crud و authentication ، authorization تسلط داشته باشد.

همچنین بخوانید :  بهترین روش ها برای مهاجرت به کانادا با شغل برنامه نویسی

برنامه نویس فول استک کیست؟

بررسی سازگاری و بهینه‌سازی بین پلتفرم‌ها

یک وب سایت خوب قابلیت سازگاری با مرورگرها، سیستم عامل‌ها و رزولوشن‌ها در دستگاه‌های مختلف است، بررسی این قابلیت و تست وب سایت در محیط‌های متنوع بر عهده برنامه نویس فول استک است. این فرد برای افزایش سرعت و عملکرد وب سایت می‌تواند از روش‌های caching، compression ،minification و lazy loading استفاده کند .

طراحی واکنشگرا

طراحی واکنشگرا نوعی از طراحی وب است که در آن وب سایت در هر مدل از دستگاه و با هر رزولوشنی، با کیفیت بالا نمایش داده می‌شود. برنامه نویس حرفه‌ای فول استک باید بتوانند با به کارگیری تکنولوژی‌های مختلفی مثل  Grid layout ،Flex box و Css Media Querieوب سایت را به حالت Responsive طراحی نماید تا کاربران تجربه بهتری از استفاده از آن وب سایت داشته باشند.

همکاری با طراحان گرافیک

به عنوان یک فول استک دولوپر شاید بخواهید برای طراحی لوگو، آیکون، تصاویر و یا فونت‌ها با طراحان گرافیک همکاری کنید. جهت انجام این کار لازم است که مهارت لازم برای ارتباط گیری و بیان نظرات خود در مورد طرح‌های ارائه شده را داشته باشید و عناصر تولید شده را در قسمت‌های مناسب از وب سایت قرار دهید.

توسعه Api

Api، قوانین و پروتکل‌های ارتباط بین سرور و کلاینت است. طراحی و انجام این کار نیز بر عهده متخصص فول استک است که باید در طی آن نوع (Graphql، Restful) انتخاب کند، مسیرها پارامتر و پاسخ‌ها را تعریف نماید و کدهای منطقی بر اساس پایگاه داده نیاز بنویسد.

تحقیق راجع به فناوری‌های جدید

همه افراد در هر حوزه کاری لازم است که اطلاعات خودشان را به صورت پیوسته، به روز کنند. برنامه نویسان فول استک نیز از این قاعده جدا نیستند و باید دانش خود درباره فناوری‌های نوظهور را همگام با تغییر و پیشرفت پرسرعت دنیا، بالا ببرند تا بتوانند در پروژه‌ها از آن‌ها استفاده کنند. بررسی کاربرد و مزایا و معایب هر کدام از این فناوری‌ها، و ارزیابی مقدار کاربردی بودن آن‌ها نیز بر عهده او است.

اطمینان از امنیت نرم‌افزار و وب سایت

توسعه وب سایت ناامن کاملا بیهوده است، بنابراین کسی که برنامه نویس فول استک است باید بتواند امنیت لازم برای وب سایتی که طراحی کرده را در برابر حملات سایبری، فراهم نماید و داده‌های حساس کاربران را محرمانه حفظ کند. برای این کار برنامه‌نویسان می‌توانند از روش‌های Sql injection preventionو Encryption،Xss، Csrf ،Jwt، Https، Salting، Hashing استفاده کنند.

به روز رسانی مداوم

کسی که در حوزه فول استک مهارت دارد باید به شکل مداوم و مستمر وب سایت یا نرم‌افزار خود را با اضافه کردن قابلیت‌های جدید، بهبود عملکرد آن، افزودن طراحی‌های زیبا و رفع باگ‌ها به روز رسانی کند. با استفاده از Deployment automation،Continuous integration ،Version control می‌توان کارهای طراحی کامل وب سایت را ساده‌تر انجام داد.

تست مقیاس

مقیاس پذیری یعنی اینکه یک نرم‌افزار بتواند به تغییرات در تقاضای کاربران پاسخ دهد، بنابراین یک فول استک دولوپر حرفه‌ای باید سایت خودش را در برابر افزایش یا کاهش ترافیک وب سایت تست و آماده نماید. این کار شامل استفاده از ابزارهای Stress testing، Load testingو Performance testing و آشنایی با Load Balancing، Horizontal Scaling، Vertical Scaling است.

همچنین بخوانید :  آشنایی با 7 مورد از بهترین نرم افزار های مسیریابی داخلی و خارجی

فول اسک چیست و چه کاربردی دارد؟

مهارت‌های مورد نیاز برای Full Stack Developer

برنامه نویس فول استک باید بر اصول طراحی فرانت اند و بک اند تسلط داشته باشد. البته به جز این دوونوضع مهارت‌های دیگری نیز اهمیت دارند. مهارت‌هایی که فرد در هر بخش باید بداند عبارت‌اند از:

تخصص‌های لازم برای فرانت اند

زبان‌ها، چارچوب‌ و کتابخانه‌های لازمی که هر توسعه دهنده وب سایتی باید آن‌ها را بداند، موارد زیر هستند:

زبان HTML

زبان HTML را افراد معمولی نیز شنیده‌اند، کاربرد آن برای نشانه گذاری است که سازنده محتوای صفحات وب سایت است. این زبان عناصری دارد که هر یک نقش ویژه‌ای در نمایش اطلاعات ایفا می‌کنند. برخی از صفات اچ تی ام ال، Class، Src و Href هستند.

زبان CSS

به زبان شیوه نامه که سازنده ظاهر و قالب صفحات وب سایت است، CSSگفته می‌شود.
این زبان از قواعدی تشکیل شده که هر کدام یک گزینشگر و بلوک برای تعریف دارند، که از طریق آن‌ها مشخص می‌شود کدام یک از عناصر Html باید اعمال شوند.

زبان JAVASCRIPT

جاوا اسکریپت همان زبان برنامه نویسی تعیین کننده رفتار و تعامل صفحات وب است، این زبان شامل عبارات، توابع، شی گرایی، رویداد و ساختارهایی است.جاوا اسکریپت در بک اند نیز کاربرد دارد.

چارچوب ANGULARJS

ANGULARJS یک فریم ورک برای جاوا اسکریپت است که به برنامه نویس فول استک کمک می‌کند تا صفحات وب تک صفحه‌ای را با به کارگیری الگوی MVC طراحی نماید. این کتابخانه از دستورات خاص html پیروی می‌کند و با استفاده از آن صفحات وب را داینامیک می‌کند.

چارچوب REACTJS

یکی دیگر از فریم ورک‌های جاوا اسکریپت است که به برنامه نویس فول استک فرصت بازنشانی رابط کاربری UI را با استفاده از المان‌های قبلی می‌دهد.

کتابخانه BOOTSTRAP

برای زیباسازی و ایجاد حالتی واکنشگرا در صفحات وب و سازگاری آن با هر دستگاهی، از چارچوب بوتس تریپ استفاده می‌شود.

کتابخانه JQUERY

ایجاد تعاملات پویا با استفاده از سینتکس در جاوا اسکریپت، با JQUERY در صفحات وب انجام می‌گردد. با استفاده از این فریم ورک برنامه نویسان فول استک قادر خواهند بود تا به راحتی عناصر html را انتخاب کنند، یا آن‌ها را تغییر داده و حذف و اضافه نمایند.

همچنین بخوانید :  تجربه کاربری UX چیست؟ | از طراحی تا تعامل با کاربر

مهارت های برنامه نویس فول استک

تخصص لازم برای بک اند

برنامه نویسی که در بک اند مهارت دارند با زبان‌های توسعه، فریم ورک‌ها و پایگاه‌های داده آن آشنا هستند که عبارت است از:

زبان PHP

PHP یکی از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور که هر برنامه نویس فول استک باید آن را بداند است. مهمترین مزیت آن قابلیت اجرا در بسیاری از سرورها و سازگاری آن با پایگاه داده‌های و فریم ورک‌های مختلف است.

زبان++C

برنامه نویسانی که در جستجوی یک زبان چند منظوره برای توسعه نرم‌افزارهای پیچیده هستند، می‌توانند از++C استفاده کنند. این زبان دارای قابلیت‌های چند ریسمانی، حافظه مدیریت شده و شی گرایی است.

زبان Java

یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی چند منظوره جاوا است که برای توسعه نرم‌افزارهایی که در سطح بسیار بالا و قابل حمل هستند، استفاده می‌گردد و قابلیت‌های آن در برخی موارد مانند ++C است.

زبان python

پایتون نیز یکی از زبان‌های چند منظوره در نرم‌افزارهای بسیار حرفه‌ای و خوانا است. برنامه نویسان فول استک می‌توانند از قابلیت‌های مانند حافظه مدیریت شده و یک سینتکس ساده در پایتون استفاده کنند.

زبان Java script

جاوا اسکریپت در هر دو بخش فرانت اند و بک اند استفاده می‌شود، و ویژگی‌های آن مانند گروهC است، البته فریم ورک‌های آن در برخی موارد متفاوت هستند.

زبان Node.JS

Node.JS یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی دوجانبه است که یک محیط اجرای مبتنی بر ماشین مجازی دارد و از طریق آن جاوا اسکریپت را در قسمت سرور اجرایی می‌نماید.

فریم ورک Express

یکی از فریم ورک ‌های جاوا اسکریپت برای بک اند و اتصال به فرانت اند اکسپرس است. مهمترین ویژگی‌های این کتابخانه سادگی و سبکی و قابلیت توسعه آن هستند.

فریم ورک Django

یک فریم ورک محبوب در بک اند است که در پایتون استفاده می‌شود و کاربرد آن در توسعه وب سایت‌ها و Apiهای پیچیده است.

کتابخانه Rails

این کتابخانه ابزارهای زیادی دارد و از آن برای توسعه بک اند وب سایت‌ها و Apiهای زیبا استفاده می‌کنند.

مهارت های مورد نیاز در فول استک

برنامه نویسی کامل و فول استک برای وب سایت

برای ایجاد یک وب سایت کامل باید برای دو بخش ظاهر و سمت سرور که در اصطلاح برنامه نویسان به آن به فرانت اند و بک اند گفته می‌شود برنامه‌نویسی کنید، اما برنامه نویس فول استک کسی است که با داشتن مهارت و تجربه لازم و آگاهی از زبان و فریم ورک‌ها، می‌تواند کارهای لازم برای آماده سازی یک وب سایت کامل را به تنهایی انجام دهد. مجموعه آسمان با ارائه مشاوره تخصصی شما را برای کسب اطلاعات لازم و ایجاد وب سایت‌های حرفه‌ای همراهی خواهد کرد، فقط کافی است با مشاوران ما در تماس باشید.

سوالات متداول

مهارت‌های لازم برای انجام امور فرانت اند کدام هستند؟

زبان HTML ،زبان CSS،زبان JAVASCRIPT، چارچوب ANGULARJS،چارچوب REACTJS،کتابخانه BOOTSTRAP،کتابخانه JQUERY.

برنامه نویس بک اند چه مهارت‌هایی دارد؟

زبان PHP،زبان++C،زبان Java،زبان python،زبان Java script ، زبان Node.JS، فریم ورک Express،فریم ورک Django،کتابخانه Rails.

برنامه نویس فول استک کیست؟

برنامه نویس فول استک یا همان فول استک دولوپر کسی است که با آگاهی از زبان و فریم ورک‌های هر دو برنامه نویسی فرانت اند و بک اند، توانایی ایجاد یک وب سایت کامل را دارد.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا