طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت | ساخت حرفه ای اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

امروزه از ابزارها و فریم‌ورک‌های مختلفی برای طراحی اپلیکیشن استفاده می‌شود. در این بین نمی‌توان از نقش مهم جاوا اسکریپت در طراحی اپلیکیشن موبایل غافل شد. طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت اصول و قوائد خاص خود را دارد و آشنایی با ویژگی‌های آن برای توسعه برنامه‌های اندروید و آی او اس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مزایای طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

برای طراحی اپلیکیشن، می‌توان از ابزارها و بسترهای مختلفی استفاده کرد که در میان آن‌ها نام جاوا اسکریپت یکی از نام‌هایی محبوبی است که بسیار شنیده می‌شود. طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت مزایای بسیاری را برای توسعه دهندگان به ارمغان می‌آورد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· ساخت اپلیکیشن واکنش گرا

جاوا اسکریپت از سبک‌ معماری خاصی برای تعامل با صفحات مختلف استفاده می‌کند که این موضوع به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های پویا و واکنش‌گرا تولید کنند. این قابلیت از مهم‌ترین مزایای جاوا اسکریپت به شمار می‌آید.

· بازار کار وسیع

علاوه بر طراحی اپلیکیشن، در بسیاری از دیگر حوزه‌های مرتبط با برنامه‌نویسی می‌توان از جاوا اسکریپت استفاده کرد، به همین دلیل شما می‌توانید به عنوان یک توسعه دهنده، در زمینه‌های مختلفی از جمله: ساخت اپلیکیشن، طراحی وب‌سایت و … فعالیت کرده و کسب درآمد کنید.

بازار کار طراح اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

گروه نرم افزاری آسمان

· کتاب خانه ها و فریم ورک ها

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جاوا اسکریپت کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های متعدد آن است. استفاده از این دو ابزار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برای توسعه هرچه‌بهتر و سریع‌تر اپلیکیشن‌ها اقدام کرده و در وقت خود صرفه‌جویی کنند.

· بروزرسانی سریع

اپلیکیشن‌های طراحی شده با جاوا اسکریپت به سادگی قابل بروزرسانی بوده و به همین دلیل می‌توان در گذر زمان امکانات مختلف آن را متناسب با نیاز کاربران و اهدافی که صاحبان اپلیکیشن دنبال می‌کنند، تغییر داد.

پیش نیازهای طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

اگر قصد طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت را دارید، باید با ابزارها و ملزومات لازم برای انجام هرچه بهتر آن به آشنایی مناسبی دست پیدا کرده باشید. در ادامه با تعدادی از این پیش‌نیازها آشنا خواهید شد:

· CSS و HTML

HTML و CSS به عنوان دانش پایه‌ای برای طراحی اپلیکشین و سایت محسوب می‌شوند. آشنایی با این دو زبان به شما امکان می‌دهد تا بتوانید ساختار و محتوای وب‌سایت خود را تعریف کرده و هم‌چنین اجزای مختلف آن را طراحی و استایل‌دهی نمایید.

· JavaScript

طبیعتا آشنایی کامل با خود java script و ابزارها و امکانات مختلف آن بنیادی‌ترین پیش‌نیاز برای طراحی اپلیکیشن با این ابزار محسوب می‌شود. شما باید به خوبی با مفاهم جاوا اسکریپت، انواع داده‌ها، کنترل جریان، توابع و کلاس‌ها اشنایی داشته باشید.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن اندروید به صورت اختصاصی (مشاوره رایگان)

جاوا اسکریپت - java script

· DOM (Document Object Model)

زمانی که یک صفحه بارگذاری می‌شود، جستوگر یک مدل درختی از تمامی عناصر قرار گرفته در HTML ایجاد می‌کند که هر کدام از آن‌ها به عنوان یک شیء می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. شما می‌توانید با اتصال فایل JS و Html به یکدیگر ساختار درختی مورد نظر را ایجاد کنید.

· مفاهیم اصلی وب

از دیگر مواردی که در طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت نباید از آن غافل شد، مفاهیم اصلی وب است. آشنایی با مفاهیمی مانند: برگه‌های وب، مرورگرها، سرورها، URL سایت و HTTP برای توسعه وب‌سایت و اپلیکیشن ضروری است.

· مفاهیم پایگاه داده

برای ذخیره و مدیریت داده‌ها در اپلیکیشن‌، باید با مفاهیم پایگاه داده و زبان‌هایی نظیر: SQL و NoSQL آشنایی داشته باشید.

فریمورک جاوا اسکریپت چیست؟

کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌ها از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که برنامه نویس‌ها می‌توانند از آن برای توسعه هرچه بهتر کدهای خود استفاده کنند. فریم‌ورک از کدهایی تشکیل می‌شوند که توسط توسعه‌دهنده‌ها نوشته شده و در اختیار سایر برنامه‌نویسان قرار گرفته‌اند تا آن‌ها نیز در پروژه‌های خود از این فریم‌ورک‌ها استفاده کنند.

فریم ورک (FrameWork) در واقع چهارچوبی است که می‌توان با استفاده از آن می‌توان چهارچوب کلی پروژه را بنا کرده و بستری را برای استفاده بهینه از کدها ایجاد کرد. از طرفی کتاب‌خانه نیز یکی دیگر از راه‌کارهایی است که می‌تواند کدنویسی را برای توسعه‌دهندگان بهینه کند.

فریم ورک جاوا اسکریپت

کتاب‌خانه فایلی است که مجموعه‌ای از کدها را در خود جای داده و می‌توان با استفاده از متدها و توابع آن به سادگی از تکرار کدهای زیاد و طولانی جلوگیری کرد.

بهترین فریمورک های جاوا اسکریپن برای ساخت اپلیکیشن

برای طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت می‌توان از فریم‌ورک‌ها و کتاب‌خانه‌های مختلفی استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند. شما می‌توانید بسته به نیاز پروژه خود و تجربه توسعه‌دهنده فریم‌ورک مناسب خود را انتخاب نمایید:

· React Native

فریم‌ورک ری اکت نیتیو در سال 2015 توسط 2015 توسط فیس‌بوک راه‌اندازی شد و توانست در مدت زمان کوتاهی به ابزاری کلیدی و کاربردی برای برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان تبدیل شود. این فریم‌ورک به طور گسترده‌ای در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی برای موبایل استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید :  هوش مصنوعی گوگل؛ هر آن چیز که باید درباره گوگل بارد بدانید!

با استفاده از React Native می‌توان برنامه‌های متعددی را در ios و Android با ظاهر بومی همان سیستم عامل توسعه داد. با توجه به محبوبیت بالا و کاربرد گسترده این فریم‌ورک، می‌توان از آن در زمینه طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت استفاده کرد.

ری اکت نیتیو در واقع یک کتاب‌خانه بوده و به همین دلیل نمی‌توان از آن برای داشتن یک چارچوب روشن برای توسعه‌دهندگان استفاده کرد.

· فریمورک Ionic

فریم‌ورک Ionic یک چهارچوب بسیار کاربردی برای طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت است که از نظر حجم بسیار سبک بوده و می‌توان با استفاده از آن برنامه‌هایی را ایجاد کرد که بر روی پلتفرم‌های مختلف ایجاد شوند.

با استفاده از این ابزار می‌توانید یک‌بار کدهای خود را به شکل کامل نوشته و آن را بر روی پلتفرم‌های مختلف اجرا نمایید. این موضوع در صرفه‌جویی وقت و افزایش کیفیت کدنویسی نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

با توجه به استفاده از زبان‌های شناخته‌شده نظیر: جاوا اسکریپت، HTML و CSS، این فریم‌ورک کم‌ترین نیاز را به بازنویسی کدها دارد. از نقاط ضعف این فریم‌ورک می‌توان به عدم اجرای تضمینی ویژگی‌های بومی پلتفرم‌های مختلف اشاره کرد.

· جی کوئری موبایل (JQuery Mobile)

جی کوئری یکی از شناخته‌شده‌ترین فریم‌ورک‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت است که به دلیل اندازه کوچک، موتور تم قدرتمند و API با کاربردی بسیار آسان برای طراحی برنامه‌های هیبریدی و برنامه‌های کاربردی وب، محبوبیت بالایی دارد. از این چهارچوب می‌توان استفاده بسیاری در زمینه طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت کرد.

نسخه موبایل جی کوئری عملکرد برنامه کاملا مستقل را در پلتفرم‌های مختلف نظیر اندروید و آی او اس ارائه می‌دهد، علاوه بر آن با استفاده از این فریم‌ورک می‌توان اپلیکیشن موبایل را بر اساس رزلوشن‌های مختلف و بصورت واکنشگرا طراحی کرد.

اگر قصد استفاده از JQuery Mobile را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که این ابزار تنها برای رابط‌های کاربری ساده و برنامه‌ها یا قالب‌های ایجاد شده با ThemeRoller طراحی شده است و تنها به عنوان یک چارچوب جاوا اسکریپت کار می‌کند.

· AngularJS

یکی دیگر از نام‌های شناخته شده در زمینه طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت، AngularJS است. این فریم ورک چارچوبی قدرتمند و در حال توسعه بوده که در زمینه ایجاد برنامه‌های وب و هم‌چنین برنامه نویسی اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن اختصاصی | مشاوره رایگان + پشتیبانی

با استفاده از این فریم ورک و ترکیب آن با معماری‌هایی نظیر: MVC و MVVM می‌توانید برنامه‌های بومی مد نظر خود را با بهترین کیفیت و کارایی توسعه داده و بر روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا کنید.

با توجه به کاربرد بیش‌تر این فریم‌ ورک، شاید در ابتدا یاد گرفتن آن قدری دشوار به نظر برسد؛ اما استفاده از آن بسیاری از مشکلات شما در طراحی اپلیکیشن را حل کرده و در اشکال زدایی کدهای شما نیز بسیار موثر خواهد بود.

طراحی حرفه ای اپلیکیشن با بهترین ابزارها

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره شد، جاوا اسکریپت تنها یکی از ابزارهایی است که می توان برای طراحی اپلیکیشن از آن استفاده کرد. برنامه‌نویسان حرفه‌ای با توجه به نوع اپلکیشن و نیاز مشتریان بهترین ابزارها و بسترها را برای طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود انتخاب می‌کنند.

طراحی اپلیکیشن جاوا اسکریپت

اگر شما نیز به دنبال ساخت یک اپلیکیشن حرفه‌ای و جذاب هستید، می‌توانید از خدمات گروه نرم افزاری آسمان بهره‌ند شوید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین مزیت طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت چیست؟

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جاوا اسکریپت کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های متعدد آن است. استفاده از این دو ابزار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برای توسعه هرچه‌بهتر و سریع‌تر اپلیکیشن‌ها اقدام کرده و در وقت خود صرفه‌جویی کنند.

فریم‌ورک چیست؟

فریم‌ورک از کدهایی تشکیل می‌شوند که توسط توسعه‌دهنده‌ها نوشته شده و در اختیار سایر برنامه‌نویسان قرار گرفته‌اند تا آن‌ها با استفاده از این کدها در پروژه‌های خود، در زمانشان صرفه‌جویی کرده و بازدهی بهتری را بدست بیاورند.

آیا برای طراحی اپلیکیشن، باید تنها از جاوا اسکریپت استفاده کرد؟

جاوا اسکریپت تنها یکی از ابزارهایی است که می توان برای طراحی اپلیکیشن از آن استفاده کرد. برنامه‌نویسان حرفه‌ای با توجه به نوع اپلکیشن و نیاز مشتریان بهترین ابزارها و بسترها را برای طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود انتخاب می‌کنند.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا