MySQL چیست ؟ بررسی مفهوم، ویژگی‌ها و کاربردهای MySQL

یکی از مهم‌ترین موارد در حوزه طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن، مدیریت دیتابیس است. MySQL یکی از مشهورترین سیستم‌های مدیریت دیتابیس در جهان به شمار می‌آید که غالبا بصورت ترکیبی با زبان برنامه‌نویسی PHP مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نقش کلیدی این ابزار در برنامه‌نویسی، آشنایی با این موضوع که MySQL چیست؟ و چه کاربردهایی دارد، حائز اهمیت بالایی است.

پایگاه داده یا دیتابیس چیست؟

برای آن‌که با مفوم MySQL و کاربردهای متعدد آن آشنا شوید، باید ابتدا به بررسی مفهومی تحت عنوان پایگاه داده یا دیتابیس بپردازید. پایگاه داده، مجموعه سازمان‌ یافته‌ای از داده‌هاست که به سادگی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشته و این داده‌ها را مدیریت کرد.

دسته‌بندی و سازماندهی اطلاعات از طرق مختلفی از جمله: جداول، ردیف‌ها و راه‌کارهای دیگر امکان‌پذیر است. این دسته‌بندی روند دسترسی به اطلاعات و جمع‌آوری آن‌ها را بسیار ساده کرده و به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید در میان انبوهی از داده‌ها، اطلاعات مورد نظر خود را بیابید.

پایگاه داده چیست

در واقع هدف اصلی دیتابیس، ذخیره، بازیابی و مدیریت حجم عظیمی از داده‌ها است. در عصر تکنولوژی حجم بالایی از کسب و کارها، برای مدیریت امور روزمره و سازماندهی فعالیت‌های خود، به استفاده از پایگاه‌های داده احتیاج دارند.

گروه نرم افزاری آسمان

امروزه پایگاه‌های داده متعددی از جمله: MySQL، Informix، Oracle و SQL Server ارائه شده که در میان آن‌ها MySQL از مزیت‌ها و کاربرد گسترده‌تری برخوردار است. به همین دلیل باید به بررسی این موضوع که MySQL چیست؟ پرداخته شود.

پایگاه‌های داده مدرن، توسط سیستم‌هایی تحت عنوان DBMS مدیریت می‌شوند. زبان برنامه‌نویسی پایگاه‌های داده SQL بوده و برای ذخیره داده و استخراج آن‌ها باید با قوائد این زبان به میزان مناسبی آشنایی داشت.

 MySQL چیست؟

MySQL مشهورترین سیستم مدیریت پایگاه‌ داده در جهان است که بر مبنای زبان برنامه‌نویسی SQL طراحی شده است. این سیستم مدیریت دیتابیس، در ابتدا توسط شرکتی سوئدی به نامMySQL AB  طراحی و توسعه یافت؛ اما بعدها در سال 2008 توسط شرکت Sun Microsystems خریداری شد. در حال حاضر مالکیت MySQL در اختیار شرکت مشهور Oracle قرار دارد.

MySQL یک نرم افزاری منبع باز یا Open Source است که در مقایسه با سایر نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده، کار کردن با آن بسیار ساده‌تر بوده و به دلیل قابلیت اجرا بر روی پلتفرم‌های مختلف از جمله: یونیکس، لینوکس، ویندوز و … کاربردی بسیار گسترده در حوزه توسعه وب و اپلیکیشن‌های کاربردی دارد.

با توجه به اوپن سورس بودن MySQL شما می‌توانید به سادگی بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی، از امکانات مختلف این ابزار استفاده کرده و حتی می‌توانید کدهای منبع آن‌ را متناسب با نیاز خود شخصی‌سازی کرده و از امکانات اختصاصی بهره‌مند شوید.

مزایا و معایب MySQL

در حوزه تکنولوژی، سیستم‌های مدیریت داده متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به محبوبیت و کاربرد بالای MySQL، آشنایی با نقاط قوت و ضعف این ابزار می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه با تعدادی از این موارد آشنا خواهید شد:

        مزایا MySQL

  • رایگان بودن: یکی از مزیت‌های مهم MySQL رایگان بودن آن است. بسیاری از ابزارهای مدیریت پایگاه داده، رایگان نیست و در برخی دیگر نیز باید برای دسترسی به امکانات اصلی برنامه هزینه بپردازید؛ اما در MySQL بسیاری از امکانات مهم آن، بصورت رایگان در اختیار شما قرار دارید و می‌توانید از تمامی آن‌ها استفاده کنید.
  • سهولت استفاده: MySQL دارای طراحی بسیار ساده و کاربرد پسند بوده شما می‌توانید به سادگی نحوه کار کردن با آن را یاد گرفته و به امکانات متفاوت آن دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن، آموزش‌های بسیاری در فضای مجازی برای کار کردن با MySQL وجود دارد که به شما کمک می‌کند در استفاده از این ابزار متخصص شوید.
  • عملکرد مناسب: به عنوان یک سیستم مدیریت پایگاه داده، MySQL می‌تواند حجم بسیار بالایی از داده‌ها را پردازش کرده و فرایندهای مورد نظر شما را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهد. عملکرد این زبان در حجم بسیار بالای داده‌ها بسیار ایده‌آل گزارش شده و تمامی کاربران رضایت بالایی از آن دارند.
  • پشتیبانی از زبان SQL: SQL یک زبان استاندارد و جهانی برای مدیریت پایگاه‌ داده‌ها است. ابزار MySQL به شکلی کامل از این زبان پشتیبانی کرده و امکان اجرای کوئری‌های پیچیده و متوع را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • امنیت بالا: در رابطه با داده‌ها و اطلاعات، امنیت یکی از کلیدی‌ترین عناصر به شمار می‌آید. MySQL در این رابطه عملکرد بسیار مطلوبی را ارائه کرده و با قابلیت رمزنگاری، در نظر گرفتن مجوزها و … امکان مدیریت دسترسی را فراهم می‌کند تا پایگاه داده ایمن باقی بماند.
  • پایداری و بروزرسانی: با توجه به حجم بالای کاربرانی که در سرتاسر جهان از MySQL استفاده می‌کنند، قابلیت‌های این ابزار، در دوره‌های زمانی مختلف، به شکل دائم توسعه یافته و تمامی نواقص و باگ‌های احتمالی آن، در کم‌ترین زمان مرتفع می‌شود.

        معایب MySQL

  • محدودیت در داده های بسیار بزرگ: در زمینه مدیریت پایگاه‌ داده‌های بسیار بزرگ، عملکرد MySQL ممکن است با اختلالاتی مواجه شود. به طور کلی حجم بسیار بالای دیتابیس، می‌تواند موجب کند شدن اجرای کوئری‌ها شود.
همچنین بخوانید :  گواهینامه ssl چیست؟ چه ضرورت و انواعی دارد؟

MySQL و SQL چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شاید تا این لحظه این سوال برای شما ایجاد شده باشد که تفاوت میان SQL و MySQL چیست؟ در ادامه این موضوع بررسی می‌شود.

تفاوت SQL و MYSQL

مدل رابطه‌ای، اولین بار در مقاله‌ای در سال 1970 توسط ادگارد کاد، ترسیم شد. این مدل اندکی بعد توسط شرکت IBM توسعه یافت و بر مبنای آن زبان برنامه‌نویسی SQL ساخته شد. برای مدت زمان طولانی SQL به عنوان پردکابردترین زبان پایگاه داده شناخته می‌شد، تا آن‌که در سال 1987 تبدیل به عنوان استاندارد ISO شناخته شد.

در واقع MySQL که در سال 1995 منتشر شده، یکی از نرم افزارهای پایگاه داده است که بر اساس قوائد و چارچوب زبان‌ SQL توسعه یافته است و ویژگی‌هایی نظیر: پشتیبانی، برنامه‌نویسی رویه‌ای، مکانیسم‌های کنترل جریان و … را به آن افزوده و کاربردی گسترده به زبان SQL در حوزه مدیریت دیتابیس بخشیده است.

بررسی کاربردهای MySQL

MySQL کاربردهای بسیار گسترده‌ای در حوزه تکنولوژی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدیریت، پشتیبان‌گیری و انتقال آن‌ها دارد.

در میان کاربردهای گسترده MySQL، ایجاد پایگاه داده پشتیبان، برای اپلیکیشن‌های تحت وب (وب اپلیکیشن‌ها) به عنوان اصلی‌ترین کاربرد این ابزار شناخته می‌شود.

امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربردی و مشهور نظیر: Uber  و Shopify سیستم‌های تراکنشی خود را با MySQL راه‌اندازی کرده‌اند. به طور کلی حجم زیادی از کسب و کارها با استفاده از MySQL حساب‌های کاربری خود را مدیریت کرده و علاوه بر آن برای ثبت مشخصات فردی، تراکنش‌های مالی و … از MySQL استفاده می‌شود.

آشنایی با طرز کار MySQL

در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود که طرز عملکرد MySQL چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟ به طور کلی در سیستم دیتابیس MySQL، اطلاعات کاربر با استفاده از SQL به سرور منتقل می‌شود. در قدم اول باید دستگاهی از طریق اینترنت به سرور متصل شود.

همچنین بخوانید :  تجربه کاربری UX چیست؟ | از طراحی تا تعامل با کاربر

طرز کار MYSQL

در قدم بعدی یک پایگاه داده روی سرور شکل می‌گیرد که این پایگاه حاوی اطلاعات است. سپس کاربران درخواست خود را به سرور و MySQL ارسال کرده و در نهایت SQL درخواست‌ها را بررسی کرده و بهترین پاسخ را به کاربران ارائه می‌کند.

موتورهای ذخیره سازی MySQL

موتورهای ذخیره‌سازی، از اصلی‌ترین اجزای پایگاه‌های داده هستند که عملیات‌های مرتبط با SQL از جمله: ایجاد، ویرایش و حذف داده‌ها را اجرا می‌کنند. MySQL از موتورهای ذخیره‌سازی متفاوتی پشتیبانی می‌کند که هر کدام، برای هدف خاصی فعالیت می‌کنند و وظیفه مشخصی را بر عهده داردند.

از جمله این موتورهای ذخیره‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

InnoDB

این موتور ذخیره‌سازی ایمنی تراکنس‌های جداول را فراهم می‌کند. هم‌چنین برای محاظت از داده‌ها از قابلیت‌هایی نظیر: Commit، RollBack و Crash-Recovey نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت قفل کردن در سطح ردیف و اجازه استفاده از فهرست خوشه‌ای برای سازماندهی داده‌ها از دیگر مزیت‌های مهم آن به شمار می‌آید.

MyISAM

این موتور ذخیره‌سازی برای محیط‌های غیر تراکنشی مثل Data WareHouses بسیار کاربرد دارد. MyISAM برا انجام هر عملیات کل جدول را قفل می‌کند. بطور کلی امکان ذخیره‌سازی و بازیابی را با سرعتی مناسب به ارمغان می‌آورد.

MyISAM

Memory

در میان موتورهای ذخیره‌سازی مختلف MySQL، موتور مموری، به عنوان سریع‌ترین شناخته می‌شود. دلیل سرعت بالای موتور ذخیره سازی مموری، آن است که داده‌ها را بر روی دیسک‌های فیزیکی ذخیره نمی‌کند؛ بلکه جداول داده‌ها را در خود حافظه رم بوجود می‌آورد که این موضوع باعث می‌شود تا بتوان به سرعت به داده‌های مورد نظر دسترسی داشت.

Merge

مرج، جداول MyISAM را ادغام کرده و باعث می‌شود تا مدیریت حجم بالایی از داده‌ها تسهیل شود. شما می‌توانید با این موتور ذخیره سازی، مجموعه‌های از جداول MyISAM یکسان را گروه‌بندی کرده و به سادگی آن‌ها را به عنوان شیء ارجاع دهید.

MySQL و فضای ابری

یکی از تردندهایی که در مورد MYSQL در سال‌های اخیر بسیار در مورد آن بحث می‌شود، موضوع ذخیره‌سازی داد‌ه‌ها در فضای ابری است. در واقع با توسعه فضاهای ذخیره‌سازی ابری، امکانی فراهم شد تا افراد بتوانند داده‌های خود را در حافظه‌های مجازی ذخیره کنند.

در گذشته MySQL داده‌ها را در حافظه‌های فیزیکی ذخیره‌ می‌کرد؛ اما با توسعه فضاهای ابری، امکان توسعه و انتقال داده‌ها به این فضا فراهم شد. امروزه MySQL پشتیبانی مناسبی را برای ذخیره داده‌ها بر روی فضای ابری به ارمغان آورده است.

در مقایسه با تکنولوژی‌های جدید فضای ذخیره‌سازی ابری، MySQL به عنوان یک فناوری قدیمی‌تر شناخته می‌شود؛ اما بروزرسانی‌های مداوم و تطابق بالای آن با تکنولوژی‌های جدید، موجب شده تا هم‌چنین این سیستم، به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم مدیریت پایگاه داده شناخته شود.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن PHP چگونه انجام می شود؟ اشنایی کامل با PHP

SQL Server چیست و چه تفاوتی با MySQL دارد؟

SQL Server یکی از محصولات شرکت مایکروسافت است که در سال 1989 به بازار عرضه شد. این ابزار از لحاظ عملکرد شباهت‌های بسیاری با MySQL دارد؛ اما به دلیل برخی از تفاوت‌ها، هم‌چنان MySQL به عنوان ابزار محبوب‌تری شناخته می‌شود.

هر دو این ابزارها به طور گسترده‌ای در سیستم‌های پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما میان این دو تفاوت‌های قابل توجهی نیز وجود دارد. یکی از تفاوت‌های بارز این دو، پشتیبای از سیستم‌ عامل‌های مختلف است. SQL Server در ابتدا توسط مایکروسافت به صورت اختصاصی برای سیستم عامل ویندوز طراحی شد؛ اما در سال‌های اخیر امکان پیاده‌سازی و نصب آن بر روی چندین OS فراهم شده است.

SQL SERVER

شاید برای شما سوال شود که تفاوت MySQL چیست؟ باید گفت که این پلتفرم امکان پیاده سازی بر روی سیستم‌ عامل‌های مختلف از جمله ویندوز، لینوکس و مک را فراهم کرده که این موضوع یک وجه تمایز بزرگ با SQL Server به شمار می‌آید. هر دو این ابزارها، از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نظیر: جاوا، PHP، پایتون و … پشتیبانی می‌کنند؛ اما تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی در MySQL بسیار بیش‌تر از SQL Server است.

علاوه بر آن در MySQL هنگام بکاپ‌گیری از داده‌ها، پایگاه داده مسدود می‌شود که این موضوع امکان از بین رفتن داده‌ها را کاهش می‌دهد؛ اما در SQL Server پایگاه‌ داده‌ها مسدود نمی‌شود که این موضوع، مدت زمان تهیه بکاپ از داده‌ها را کاهش می‌دهد.

در نهایت از نظر امنیت، با توجه به متن باز بودن MySQL، امنیت آن نسبت به سایر ابزارهای مدیریت پایگاه‌ داده قدری کم‌تر است؛ اما در SQL Server امکان دستکاری پرونده‌ها وجود نداشته و امنیت آن قدری بیش‌تر از MySQL است.

طراحی اپلیکیشن حرفه ای با MySQL

همانطور که قطعا می‌دانید، برای طراحی اپلیکیشن‌ها، نیاز به ابزارها و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها MySQL است. به طور معمول برای طراحی ساختار وب اپلیکیشن‌ها از زبان برنامه‌نویسی PHP استفاده می‌شود و برای مدیریت دیتابیس و بعنوان مکمل PHP، MySQL به کار برده می‌شود.

آشنایی با این ابزار و سایر ابزارهای لازم برای طراحی اپلیکیشن، نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد، به همین دلیل باید فرایند طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود را به کادری حرفه‌ای و متخصص بسپارید. گروه نرم افزاری آسمان به عنوان مجموعه‌ای باتجربه و خوش‌نام در حوزه طراحی سایت، بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان خواهد آورد. برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات تکمیلی، تنها کافی است با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

پایگاه داده یعنی چه؟

پایگاه داده، مجموعه سازمان‌ یافته‌ای از داده‌هاست که به سادگی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشته و این داده‌ها را مدیریت کرد.

MySQL چیست؟

MySQL مشهورترین سیستم مدیریت پایگاه‌ داده در جهان است که بر مبنای زبان برنامه‌نویسی SQL طراحی شده است.

تفاوت MySQL و SQL در چیست؟

MySQL که در سال 1995 منتشر شده، یکی از نرم افزارهای پایگاه داده است که بر اساس قوائد و چارچوب زبان‌ SQL توسعه یافته است.

آیا MySQL امکان دسترسی به حافظه ابری را دارد؟

بله، در سال‌های اخیر امکان متصل کردن MySQL به حافظه ابری و انتقال دیتا به آن امکان‌پذیر شده است.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا