گواهینامه ssl چیست؟ چه ضرورت و انواعی دارد؟

اگر به حوزه وب‌گردی و طراحی سایت علاقه دارید، احتمالا نام گواهی ssl را شنیده باشید. این پروتکل نقشی اساسی را در حفظ امنیت رایانه‌ها و پیش‌گیری از دسترسی‌های غیر مجاز ایفا می‌کند. آشنایی با جزئیت گواهینامه ssl و انواع مختلف آن به شما در ساخت یک سایت حرفه‌ای و امن کمک خواهد کرد. در ادامه بیش‌تر با این مفهوم آشنا خواهید شد.

ssl چیست؟

SSL که مخفف اصطلاح لاتین Secure Sockets Layer می‌باشد، پروتوکلی امنیتی برای ایجاد ارتباطی امن میان حداقل دو کامپیوتر است. این پروتکل از رمزگذاری داده ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کند. وقتی یک وب‌سایت از SSL استفاده می‌کند، یک قفل سبز در نوار آدرس مرورگر نمایان می‌شود که نشان‌دهنده اتصال امن است.

ssl

این پروتکل امنیتی اینترنتی برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط Netscape ، به منظور حفظ حریم خصوصی، احراز هویت و اعتبار داده‌ها در ارتباطات اینترنتی توسعه یافت. وقتی یک وب‌سایت از SSL استفاده می‌کند، URL آن حاوی عبارت HTTPS به جای HTTP خواهد بود، که نشان از ایمن بودن آن وب‌سایت دارد.

در رابطه با گواهینامه SSL باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این گواهی از سال ۱۹۹۶ تاکنون به‌روز نشده و منسوخ شده است.  SSL در حال حاضر جای خود را به پروتکل رمزگذاری به‌روز و ایمن TLS داده است. TLS به‌عنوان یک پروتکل رمزگذاری به‌روز، امروزه بر روی وب‌سایت‌ها پیاده‌سازی می‌شود. افراد بسیاری هنوز از SSL به جای TLS استفاده می‌کنند، اما در حقیقت ارائه دهندگان، پروتوکل بروزرسانی شده از TLS را در اختیارتان قرار می‌دهند.

گروه نرم افزاری آسمان

در صورت تمایل به پیاده‌سازی SSL بر روی وب‌سایتتان، ابتدا باید یک گواهینامه SSL را دریافت نموده و نصب کنید. گواهینامه SSL در واقع همانند یک کارت شناسایی برای وب‌سایت عمل می‌کند و شامل اطلاعات مهم برای شناسایی و امنیت وب‌سایت است. پس از دریافت، گواهینامه SSL توسط سرور وب‌سایت یا اپلیکیشن در وب ذخیره و نشان داده می‌شود.

 بررسی اطلاعات گواهی SSL

یک گواهینامه SSL برای آن‌که بتواند به شکلی مناسب امنیت یک وب‌سایت را تامین کند، اطلاعات مختلفی را در بر می‌گیرد. یکی از این اطلاعات مهم، کلید عمومی وب‌سایت است که امکان رمزگذاری و احراز هویت را برای آن به ارمغان می‌آورد.

در واقع دستگاه کاربر کلید عمومی را مشاهده می‌کند و پس از آن برای ایجاد یک رمزگذاری ایمن، از این کلیدها استفاده می‌کند. علاوه بر این کلید عمومی، یک کلید خصوصی نیز وجود دارد که مخفی نگه داشته می‌شود. این کلید، داده‌های رمزگذاری شده با کلید عمومی را رمزگشایی می‌کند.

گواهی ssl

از دیگر اطلاعات موجود در گواهینامه SSL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دامنه سایت مورد نظر
  • نام شخص یا سازمان مالک سایت
  • مرجع صدور گواهینامه
  • امضای دیجیتال مرجع
  • زیردامنه‌های تحت پوشش گواهینامه
  • تاریخ صدور گواهی
  • تاریخ انقضاء گواهی
  • کلید عمومی
  • کلید خصوصی (این کلید تنها در اختیار ملک سایت قرار دارد)
همچنین بخوانید :  فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟

اهمیت داشتن SSL

برخورداری از گواهی SSL یکی از اولین مواردی است که می‌تواند، اصالت یک وب‌سایت و امن بودن آن را تضمین کند. علاوه بر آن، بهره‌مندی از گواهینامه SSL از جنبه‌های دیگری نیز اهمیت دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· تضمین امنیت سایت

طبیعتا اولین موردی که می‌تواند نمایانگر اهمیت بالای گواهی SSL باشد، تاثیر آن در ایجاد امنیت برای وب‌سایت است. تمامی وب‌سایت‌ها، شامل اطلاعات و دیتای با اهمیتی هستند که برای حفاظت از آن به این پروتکل نیاز خواهند داشت.

https

به عنوان مثال، وب‌سایت‌های فروشگاهی با ذخیره سازی اطلاعات کارت بانکی مشتری یا مشخصات مربوط به آدرس آن‌ها، اطلاعاتی خصوصی و با اهمیت را به دست می‌آورند که رهگیری این اطلاعات از سوی هکرها می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌رسان باشد.

· جلب اعتماد کاربران

هر وب‌سایتی، اعم از سایت‌های فروشگاهی، شرکتی، خدماتی و … دارای مجموعه‌ مختلفی از کاربران است که تمامی این کاربران نیاز به یک دلیل مهم برای اعتماد کردن به وب‌سایتی که به آن مراجعه می‌کنند دارند. در واقع سایت‌هایی که نتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند، رتبه مناسبی در موتورهای جستجو نیز بدست نخواهند آورد.

تامین امنیت وب‌سایت، چه از نظر اخلاقی و چه از نظر حرفه‌ای حائز اهمیت بسیار بالایی بوده و در نهایت با افزایش اعتماد کاربران، موجب افزایش بازدید سایت و سودرسانی مادی و معنوی خواهد بود. داشتن گواهی SSL موجب می‌شود تا آن‌ها با راحتی بیش‌تری به سایت شما اعتماد کنند.

· بهینه سازی موتورهای جستجو

برای آن‌که یک وب‌سایت در موتورهای جستجو رتبه مناسبی را بدست بیاورد، باید از معیارهای مختلفی برخورداری بوده و استانداردهای متفاوتی را رعایت کند. یکی از اولین استانداردها محتوای اصولی سایت است؛ اما موارد دیگری نیز وجود دارد که در کیفیت سئو سایت تاثیر خواهد داشت.

ایمنی سایت و داشتن گواهینامه SSL در سئو سایت نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند موجب شود تا از موتورهای جستجو امتیاز بهتری را کسب کنید. این امر نشان می‌دهد که حفظ امنیت کاربر برای شما در اولویت بوده و در نهایت موتورهای جستجو نیز به شما اعتماد بیش‌تری خواهند داشت.

· از خطاهای احتمالی پیشگیری می شود

احتمالا شما نیز این تجربه را داشته‌اید که با ورود به یک وب‌سایت با خطای ایمن نبودن سایت مواجه شوید. این مورد بسیار رایج بوده و در صورت عدم رعایت موارد ایمنی، هر سایتی ممکن است با این خطا مواجه شود. طبیعتا مشاهده این چنین خطایی از سوی کاربر، تاثیر بسیار زیادی در کاهش بازدید سایت خواهد داشت.

نحوه عملکرد گواهینامه SSL

طبیعتا با بررسی مزایا و قابلیت‌های گواهینامه SSL ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که نحوه عملکرد این پروتکل به چه شکل است؟ در واقع SSL با ایجاد رمزگذاری انتقال داده میان مرورگر کاربر و سرورهای سایت، از داده‌ها در زمان تبادل میان دو شبکه محافظت می‌کند.

عملکرد ssl

زمانی که کاربر از یک وب‌سایت با پروتکل HTTPS بازدید می‌کند، پیش از هر چیز مرورگر، معتبر بودن گواهی SSL سایت را برررسی کرده و در صورت مورد تایید بودن گواهی، مرورگر از کلید عمومی سایت استفاده کرده تا داده‌های مورد نیاز سرور به شکلی رمزنگاری شده فرستاده شوند. در نهایت این داده‌ها، با استفاده ترکیبی از کلید عمومی و خصوصی، رمزگشایی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید :  بهترین روش ها برای مهاجرت به کانادا با شغل برنامه نویسی

چالش های SSL

در کنار مزایا و قابلیت‌های متعدد، استفاده از SSL با چالش‌هایی نیز همراه می‌باشد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

· هزینه

امروزه، انواع مختلفی از گواهینامه‌های SSL به مشتریان عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها غیر رایگان بوده و برای صدور و استفاده از آن، باید مبالغی بصورت سالانه پرداخته شود. البته شما می‌توانید  با بررسی انواع مختلف گواهی SSL نسخه‌های رایگان و ارزان قیمت را بیابید.

· دائمی نبودن

هیچ کدام از نسخه‌های SSL دائمی نبوده و در هنگام تهیه گواهی، تاریخ صدور و تاریخ انقضا گواهی مشخص می‌شود. شاید این موضوع در نگاه اول یک نقطه ضعف محسوب شود؛ اما در واقعیت با توجه به بروزرسانی‌ها و موارد دیگر، مدت‌دار بودن گواهینامه SSL منطقی به نظر می‌رسد. در صورت عدم تمدید این گواهی، خطای ایمن نبودن سایت برای کاربر نمایش داده خواهد شد.

آشنایی با انواع گواهی SSL

در حال حاضر، انواع مختلفی از گواهی‌های SSL وجود دارد که شما می‌توانید با بررسی ویژگی‌ها و مزایای هر کدام، نوعی متناسب با وب‌سایت خود را تهیه کنید.

انواع ssl

از جمله این گواهی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· SSL DV

گواهی SSL DV به عنوان ساده‌ترین نوع از گواهی‌های SSL شناخته می‌شود. دریافت این گواهی بسیار آسان بوده و می‌توانید با استفاده از آن سیستم رمزگذاری بسیار مناسبی را برای خود به ارمغان می‌آورد. جدا از سیستم رمزگذاری داده‌ها، این گواهی، هویت دامنه وب‌سایت را با ارسال ایمیل تاییدیه، مورد تایید قرار خواهد داد.

طبیعتا با توجه به قیمت پایین و دسترسی آسان، این گواهینامه امتیازات زیادی را در اختیار شما قرار نخواهد داد و شما نمی‌توانید از طریق آن اعتبار کسب و کار خود را تایید کنید. با توجه به این موضوع، استفاده از SSL DV بیش‌تر به سایت‌های شخصی و کسب و کارهای کوچک پیشنهاد می‌شود.

· SSL OV

از دیگر انواع گواهینامه SSL می‌توان به SSL OV اشاره کرد. این نوع گواهی برای کسب و کارهای دارای مجوز بسیار مناسب بوده و در کنار رمزنگار و تایید مالکیت دامنه، قانونی بودن کسب و کار شما را نیز مورد تایید قرار می‌دهد.

اگر قصد دریافت این گواهی را دارید، باید مدارک ثبتی خود را برای مرجع صدور گواهی SSL مورد نظر ارسال کرده و منتظر تایید آن باشید. طبیعتا این گواهی نسبت به گواهینامه SSL DV گران‌تر خواهد بود؛ اما داشتن آن برای شرکت‌ها انتخابی معقول به شمار می‌آید.

· SSL EV

SSL EV مخفف Extended Validation بوده و در آن علاوه بر رمزگذاری داده‌ها، مالکیت دامنه سایت و قانونی بود کسب و کار نیز به شکل کامل مورد تایید قرار می‌گیرد. برای دریافت این گواهی نیز، باید مدارک کامل ثبت کسب و کار خود را به مرجع صدور گواهی ارائه دهید.

در این گواهی قانونی بودن کسب و کار در بیش‌ترین حد ممکن بوده و با داشتن آن یک آیکون سبز رنگ در کنار دامنه سایت شما نمایش داده خواهد شد که به طور کامل قانونی بودن کسب و کار و وب‌سایت شما را برای تمامی کاربران نمایان می‌کند.

· SSL WILDcard

اگر کسب و کار یا سایت شما دارای زیر دامنه‌های مختلفی است، گواهی SSL WILDcard انتخابی معقول برای شما به شمار می‌آید. با استفاده از این گواهی، می‌توانید علاوه بر دامنه اصلی، زیر دامنه‌های مرتبط با سایت خود را رمزنگاری کنید.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت | ساخت حرفه ای اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

به عنوان مثال، با نصب این گواهی بر روی دامنه اصلی، تمامی بخش‌های دیگر از جمله سرور ایمیل شما نیز رمزنگاری شده و دیگر برای سایر زیردامنه‌ها، نیازی به تهیه گواهینامه SSL جداگانه وجود ندارد.

· SSL MDC

این گواهی که نام آن مخفف Multi Domain Certificate است، به معنای گواهی چند دامنه می‌باشد. با استفاده از این گواهی، یک واحد این اجازه را دارد تا چندین دامنه شامل یک دامنه اصلی و زیر دامنه‌های مختلف را ایمن‌سازی کند.

این نوع از گواهی، برای کسب و کارهای بزرگ که دامنه و زیردامنه‌های متعددی دارند، بسیار مناسب بوده و می‌تواند ایمنی تمام زیرمجموعه‌های آن‌ها را به بهترین شکل تضمین کند.

· UCC

پروتکل Unified Communications Certificate، به شکل اختصاصی برای سروهای Microsoft Exchange و Office Communications طراحی شده است. این گواهی در زیرمجموعه اعتبارنامه‌های تجاری محسوب می‌شود.

پروتکل UCC امکان رمزنگاری و پشتیبانی از 100 دامنه را دارد که قابلیت‌های متعددی را در اختیار شما قرار داده و در مدیریت مشتریان نیز بسیار موثر خواهد بود.

ایمنی سایت خود را تضمین کنید

برای تضمین ایمنی یک وب‌سایت، باید موارد مختلفی را مد نظر داشت که گواهینامه SSL تنها یکی از موارد مختلف آن است. اگر به دنبال یک وب‌سایت مطمئن و در عین حال جذاب و کاربردی هستید، باید صفر تا صد فرایند آن را به افراد متخصص بسپارید.

گروهی نرم افزاری آسمان به عنوان یکی از بهترین مجموعه‌ها در حوزه طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن، بهترین خدمات را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر تنها کافی است همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

گواهی SSL چیست؟

SSL که مخفف اصطلاح لاتین Secure Sockets Layer می‌باشد، پروتوکلی امنیتی برای ایجاد ارتباطی امن میان حداقل دو کامپیوتر است. این پروتکل از رمزگذاری داده ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کند.

ارزان‌ترین نوع گواهی SSL چه نام دارد؟

گواهی SSL DV به عنوان ساده‌ترین نوع از گواهی‌های SSL شناخته می‌شود. دریافت این گواهی بسیار آسان بوده و می‌توانید با استفاده از آن سیستم رمزگذاری بسیار مناسبی را برای خود به ارمغان می‌آورد.

اصلی‌ترین مزیت داشتن گواهی SSL چیست؟

اولین موردی که می‌تواند نمایانگر اهمیت بالای گواهی SSL باشد، تاثیر آن در ایجاد امنیت برای وب‌سایت است.

چگونه می‌توان ایمنی یک سایت را تضمین کرد؟

برای تضمین ایمنی یک وب‌سایت، باید موارد مختلفی را مد نظر داشت که گواهینامه SSL تنها یکی از موارد مختلف آن است. اگر به دنبال یک وب‌سایت مطمئن و در عین حال جذاب و کاربردی هستید، باید صفر تا صد فرایند آن را به افراد متخصص بسپارید.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا