طراحی اپلیکیشن PHP چگونه انجام می شود؟ اشنایی کامل با PHP

در دنیای دیجیتال امروزه اپلیکیشن‌ها نقشی بسیار اساسی را ایفا می‌کنند. از اپلیکیشن‌های موبایل گرفته تا اپلیکیشن‌های وب که از طریق مرورگرهای اینترنتی قابل دسترسی هستند، همگی به  تحول و بهبود زندگی کمک می‌کنند.

برای طراحی اپلیکیشن می‌توان از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی استفاده کرد، که یکی از اصلی‌ترین آنها php است.  آشنایی با روش‌های طراحی اپلیکیشن PHP به شما در ساخت برنامه حرفه‌ای و کاربر پسند کمک خواهد کرد.

آشنایی با زبان برنامه نویسی PHP

‏php یکی از مشهورترین زبان‌های برنامه نویسی است که کاربردی بسیار گسترده در زمینه ساخت نرم‌افزارهای تحت وب و همچنین طراحی سایت دارد. در واقع پس از طراحی ظاهر سایت با استفاده از ابزارهایی نظیر html و css، بخش پردازش سایت به وسیله زبان‌هایی مانند php اجرا می‌شود.

زبان طراحی اپلیکیشن PHP

استفاده از php در طراحی اپلیکیشن و به خصوص وب اپلیکیشن‌ها بسیار گسترده بوده و امکانات بسیاری را می‌تواند برای این نوع از برنامه‌ها فراهم کند.

گروه نرم افزاری آسمان

با استفاده از php قادر به تغییر ظاهر سایت یا اپلیکیشن خود نخواهید بود، بلکه استفاده از آن به منظور گرفتن اطلاعات از پایگاه داده و ارائه آن به کاربران است.

کاربرد PHP در طراحی اپلیکیشن

حال شاید برای شما این سوال ایجاد شود که این زبان برنامه نویسی چه نقشی را در طراحی اپلیکیشن php ایفا می‌کند. کاربرد و نقش زبان برنامه نویسی php در طراحی اپلیکیشن بسیار گسترده بوده و می‌تواند امکانات بسیاری را برای اپلیکیشن‌های تحت وب فراهم کند.

‏php یک زبان برنامه نویسی شی گرا بوده که از فریم ورک‌های مختلفی از جمله لاراول استفاده می‌کند. کاربرد گسترده پی اچ پی در زمینه ساخت برنامه‌های سمت سرور بوده که با استفاده از آن می‌توان اپلیکیشن‌ها را به سرویس دهنده‌های بانک اطلاعاتی متصل کرده و خدمات مختلفی از جمله درج اطلاعات در بانک اطلاعاتی ویرایش حذف و خواندن رکوردها انجام شود.

در واقع این ویژگی‌ها به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند کاربردهای گسترده‌ای از جمله دریافت آخرین اخبار از وب، دریافت آگهی از طرف کاربران برای نمایش در اپلیکیشن، ارسال اطلاعات به اپلیکیشن، ارسال نوتیفیکیشن و مسائلی از این قبیل را انجام دهند.

مزایای طراحی اپلیکیشن با PHP

بنا به دلایل متعددی بسیاری از توسعه دهندگان برای طراحی اپلیکیشن‌های تحت وب از زبان برنامه نویسی php استفاده می‌کنند.

از اصلی‌ترین مزایای طراحی اپلیکیشن php می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:پشتیبانی مناسب

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی متن باز و و پرمخاطب است که توسط جامعه عظیمی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع به این معناست که شما می‌توانید به اطلاعات بسیار مفیدی دست پیدا کرده و در صورت بروز مشکل به سادگی مسائل خود را با قشر عظیمی از افراد متخصص در میان گذاشته و مشکل خود را برطرف نمایید.

پایگاه‌های داده متعدد

پی اچ پی از انواع مختلف پایگاه داده از MySQL، PostgreSQL و SQLite  پشتیبانی می‌کند. این امر موجب می‌شود تا شما بتوانید پایگاه داده مناسب و مورد نیاز خود را به بهترین شکل انتخاب کنید.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن اختصاصی | مشاوره رایگان + پشتیبانی

پایگاه های داده php

امکان تعامل با وب

همانطور که بیشتر نیز اشاره شد، از زبان برنامه نویسی php در طراحی وب سایت نیز استفاده گسترده‌ای می‌شود، به همین دلیل می‌توان با برقراری تعاملی پویا میان وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب اطلاعات را از کاربران مختلف جمع آوری کرده و تعاملی بهینه را به وجود بیاورید.

سرعت بالا

پی اچ پی به خوبی با وب سازگار بوده و دارای سرعت اجرای بسیار بالایی است این سرعت بالا موجب شده تا برنامه‌های طراحی شده با php در کمترین زمان ممکن اجرا شده و این موضوع در نهایت به ایجاد یک تجربه کاربری بسیار مطلوب برای کاربران منتهی می‌شود.

امنیت بالا

امنیت یکی دیگر از نکات مهم در طراحی اپلیکیشن php است. این ابزار برنامه نویسی، دارای امکانات و مکانیزم‌های امنیتی متعددی است که به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های خود را از هرگونه نفوذ احتمالی و خطاهای امنیتی محافظت کرده و امنیت پروژه‌های خود را افزایش دهید.

انعطاف پذیری

زبان php به عنوان یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس و انعطاف پذیر شناخته می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از فریم ورک‌ها و کتابخانه‌های مختلفی که این زبان در اختیار شما قرار می‌دهد، ویژگی‌ها و امکانات متنوعی را ایجاد کرده و برنامه‌هایی کاربردی را طراحی کنید.

هزینه کمتر

با توجه به رایگان بودن php و این موضوع که بسیاری از امکانات این زمان برنامه نویسی به شکل کاملاً رایگان در اختیار شما قرار دارد، شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه اپلیکیشن مورد نظر خود را ایجاد کرده و در هزینه‌های مرتبط با لایسنس نرم‌افزار صرفه‌جویی کنید

اصول طراحی اپلیکیشن با PHP

برای نوشتن و اجرای کدهای php پیش از هر چیز به وجود یک سرور یا شبیه ساز آن احتیاج دارید. زبان php یک زبان اسکریپتی بوده که برای اجرای کدهای خود نیازمند مقداری از فضای وب (هاست) است که پی اچ پی را پشتیبانی کند.

نحوه عملکرد یک برنامه php به این شکل است که  شما شروع به استفاده از اپلیکیشن می‌کنید مرورگر به صفحه وب درخواستی را ارسال کرده و پس از آن این درخواست به منظور تجزیه و تحلیل بیشتر به وب سرور ارسال می‌شود و در نهایت وب سرور آن را تحلیل کرده و عملکرد  لازم را ارائه می‌دهد.

طراحی اپلیکیشن با php

در این مرحله وب سرور سند php را به مترجم php منتقل کرده مترجم php فایل را می‌خواند و آن را اجرا می‌کند. در نهایت یک خروجی توسط سرور دریافت می‌شود و به شکل یک پاسخ به مرورگر بازگردانده می‌شود.

نتیجه نهایی اپلیکیشن در قالب یک وب اپلیکیشن به کاربران نمایش داده شده و آنها می‌توانند اپلیکیشن را به صورت داینامیک مشاهده نمایند.

MySQL چیست؟

سیستم‌های مدیریت پایگاه داده، ابزارهایی هستند که برای طراحی ایجاد مدیریت به دسترسی به پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها وظایف مختلفی از جمله ایجاد جداول، فضای ذخیره سازی، ساختاردهی داده‌ها، دسترسی به داده‌ها، انجام عملیات بر روی داده‌ها، محافظت از داده‌ها از طریق روش‌هایی نظیر رمزگذاری و کنترل دسترسی و در مجموع مسئولیت حفظ صحت و یکپارچگی داده‌ها را بر عهده دارد.

همچنین بخوانید :  ساخت اپلیکیشن تحت وب در کم ترین زمان بصورت حرفه ای

‏my SQL یکی از مشهورترین سیستم‌های مدیریت پایگاه داده است که بر پایه زبان SQL عمل می‌کند. این سیستم برای ذخیره، سازماندهی و بازیابی داده‌ها در برنامه‌های کاربردی تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از مای اسکیو ال امکانات قوی امنیتی را برای حفاظت از داده‌ها به ارمغان آورده و به کمک رمزنگاری اطلاعات مدیریت کاربران و دسترسی‌ها ایجاد مکانیزم‌های مخصوص برای احراز هویت و بسیاری از سیستم‌های امنیتی دیگر حفاظت حداکثری از داده‌ها را فراهم می‌کند.

‌ادغام MySQL و PHP به اپلیکیشن ها

PHP روش‌های متنوعی را برای اتصال به پایگاه‌ داده‌ MySQL دارد که در گذشته محبوب‌ترین آن استفاده از افزونه MySQL بود. امروزه استفاده از این افزونه منسوخ شده و به جای آن از اکستنشن‌های دیگری نظیر PDO و MySQLi استفاده می‌شود.

استفاده از افزونه MySQLi برای افراد مبتدی و تازه‌کار گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. این افزونه با دو روش مختلف از جمله روش شی گرا و رویه‌ای برای اجرای عملیات پایگاه داد‌ه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی روش‌ رویه‌ای ساده‌تر بوده و استفاده از آن می‌تواند کاربردی‌تر باشد.

ادغام php با mysql

برای انجام این کار تنها کافی است یک سند PHP با نام مورد نظر خود ایجاد کنید. سپس می‌توانید در داخل این سند ساختار دستور اتصال به دیتابیس با MySQL را بنویسید:

mysqli_connect ( HOST, USERNAME, PASS, DBNAME);

این دستور یک مقدار خروجی به شما خواهد داد که این خروجی را در یک متغیر نگهداری می‌کنیم.

$info = mysqli_connect( “localhost”, “MAJID”, “123456”);

این دستور نیز به کاربر یک مقدار خروجی می‌دهد که می‌توان از آن در خطوط بعدی استفاده کرد. با توجه به آن‌که برخی از اوقات ممکن است اتصال به پایگاه داده با خطا مواجه شود، به کمک کد زیر و با نشان دادن پیامی برنامه را متوقف کرده تا مشکل برطرف شود:

if( mysqli_connect_errno($conn) ){
;()echo “MySQL Connection Failed: ” . mysqli_connect_error
;die()
}

بهترین منابع برای یادگیری طراحی اپلیکیشن PHP

برای طراحی اپلیکیشن PHP باید پیش از هرچیز با مبانی این زبان برنامه‌نویسی و اصول آن آشنایی داشته باشید. در سطح اینترنت منابع رایگان پرشماری توسط مجموعه‌ها و توسعه‌دهندگان مختلف در سرتاسر جهان ارائه شده که برخی از بهترین آن‌ها به شرح زیر است:

W3School

یکی از بهترین سایت‌ها برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، وب سایت W3School است. این وب‌سایت آموزش‌های مرتبط با برنامه‌نویسی را به شکل کاملا رایگان و به صورت گام به گام و در قالب تمرینات مختلف ارائه کرده و شما می‌توانید به کمک آن مبانی طراحی اپلیکیشن PHP را به بهترین شکل فرا بگیرید.

YouTube

به کمک یوتیوب می‌توان نه‌تنها با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف آشنا شد، بلکه می‌توانید تمامی حوزه‌های مختلف را آموزش دیده و اطلاعات بسیار کاربردی و مناسبی را بدست بیاورید. با توجه به رایگان بودن این بستر و تعداد بالای آموزش‌های فارسی و انگلیسی، می‌توانید بسته به نیاز خود بهترین آموزش را برای خود انتخاب کنید.

کتاب PHP PANDAS

مطالعه کتاب یکی از بهترین راه‌کارها برای یادگیری اصولی و گام به گام برنامه‌نویسی محسوب می‌شود. از بهترین کتاب‌ها در زمینه برنامه نویسی PHP کتاب PHP PANDAS است که استفاده از آن به برنامه‌نویسان تازه‌کار و متوسط پیشنهاد می‌شود. زبان این کتاب انگلیسی است؛ اما با توجه روایت روان و ساده آن، افراد با سطح زبان متوسط نیز می‌توانند به سادگی مفاهیم کتاب را متوجه شوند.

همچنین بخوانید :  MySQL چیست ؟ بررسی مفهوم، ویژگی‌ها و کاربردهای MySQL

کتاب php pandas

‌برنامه های کاربردی برای طراحی اپلیکیشن با PHP

یکی از ابزارهایی که می‌تواند در طراحی اپلیکیشن با PHP بسیار مفید و موثر باشد، اپلیکیشن‌هایی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

PHP storm

داشتن یک محیط برنامه نویسی مناسب، اولین ابزاری است که یک برنامه نویس به آن احتیاج دارد. در زمینه طراحی اپلیکیشن php بهترین ابزار ممکن، ویرایشگر کد php استورم است. این ابزار در عین برخورداری از محیطی ساده و قابل فهم، ابزاری بسیار حرفه‌ای برای برنامه نویسی php و وب بوده که با هدف افزایش بهره‌وری توسعه دهندگان و برنامه نویسان عرضه شده است.

Programming HUB

این برنامه از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی از جمله: جاوا، سی، جاوا اسکریپت، PHP و … پشتیبانی می‌کند. php با استفاده از این ابزار می‌تواند با گوشی‌های اندرویدی برنامه‌های مختلف را به زبان‌های برنامه نویسی متفاوت توسعه داد، به همین دلیل این ابزار برای افراد تازه کار یا افرادی که به سیستم‌ دسترسی ندارند گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان برنامه‌هایی با خروجی مناسب ایجاد کرد که استفاده از آن برای بهبود مهارت‌ها انتخاب بسیار مناسبی است.

Webmaster’s HTML

اپلیکیشن وب مسترز html نیز از زبان‌های مختلفی از جمله:HTML،CSS، جاوا اسکریپت و پی اچ پی پشتیبانی کرده و مناسب توسعه دهندگان وب سایت و اپلیکیشن‌های تحت وب است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانی در کنار کد نویسی هرچه بهتر این ابزارها را آموزش و به کمک قابلیت تکمیل خودکار کدها فرایند کد نویسی را برای خود ساده‌تر کنید.

‌طراحی اپلیکیشن PHP تحت نظر تیم حرفه ای

امروزه بسیاری از وب اپلیکیشن‌ها توسط زبان برنامه نویسی PHP طراحی می‌شوند. طراحی اپلیکیشن PHP از قوائد و اصول خاصی پیروی می‌کند. با توجه مدت زمان زیادی که برای فرا گرفتن زبان PHP وجود دارد، بهتر است فرایند طراحی اپلیکیشن مورد نیاز خود را به افراد باتجربه و متخصص بسپارید.

گروه نرم افزاری آسمان به عنوان یکی از معتبرترین مجموعه‌های کشور در زمینه طراحی سایت و اپلیکیشن با طراحی اختصاصی، خدمات خود را با بهترین کیفیت به شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات تکمیلی و اطلاع از تعرفه خدمات، می‌توانید همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

از زبان برنامه نویسی PHP به چه منظور استفاده می‌شود؟

استفاده از php در طراحی اپلیکیشن و به خصوص وب اپلیکیشن‌ها بسیار گسترده بوده و امکانات بسیاری را می‌تواند برای این نوع از برنامه‌ها فراهم کند. با استفاده از php قادر به تغییر ظاهر سایت یا اپلیکیشن خود نخواهید بود، بلکه استفاده از آن به منظور گرفتن اطلاعات از پایگاه داده و ارائه آن به کاربران است.

اصلی‌ترین ابزار برای طراحی اپلیکیشن PHP چیست؟

داشتن یک محیط برنامه نویسی مناسب، اولین ابزاری است که یک برنامه نویس به آن احتیاج دارد. در زمینه طراحی اپلیکیشن php بهترین ابزار ممکن، ویرایشگر کد php استورم است.

اصلی‌ترین مزیت طراحی اپلیکیشن با PHP چیست؟

از مهم‌ترین مزایای طراحی اپلیکیشن PHP می‌توان به: انعطاف‌پذیری بالا، ارزان بودن، امنیت، سرعت بالا، تعامل با وب و … اشاره کرد.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا