تفاوت سایت استاتیک و داینامیک ؛ بررسی ویژگی های هر کدام

به طور کلی طراحی سایت به دو شکل استاتیک و داینامیک صورت می‌گیرد. این دو شیوه طراحی تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند. آشنایی دقیق با تفاوت سایت استاتیک و داینامیک و هم‌چنین آشنایی با تعاریف این روش، به شما در طراحی وب‌سایتی حرفه‌ای کمک خواهد کرد.

تعریف سایت استاتیک

سایت استاتیک به نوعی از وب‌سایت‌ها گفته می‌شود که محتوای آن در طول بازه‌های زمانی مختلف ثابت بوده و صفحات سایت پس از طراحی و نمایش آن برای کاربران امکان تغییر ندارند. سایت‌های استاتیک به صورت ایستا و تک‌ صفحه‌ای بوده و از آن به عنوان سایت‌های نمایشگاهی یاد می‌شود.

وب سایت استاتیک

سایت‌های استاتیک عموما توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قصد ایجاد تغییر در وب‌سایت خود را ندارند و هدفشان تنها معرفی کسب و کار یا ارائه بیوگرافی و زندگی‌نامه‌ خود است. سایت‌های استاتیک به دلیل تعداد صفحات کم و محتوای ثابت، سرعت بسیار بالایی داشته و هزینه نگهداری از آن‌ها نیز پایین است.

مزایای سایت استاتیک

با وجود ثابت بودن محتوای سایت‌های استاتیک، این‌گونه سایت‌ها دارای مزایای متعددی هستند که موارد آن به شرح زیر است:

گروه نرم افزاری آسمان

·        سرعت بارگذاری بالا

سایت‌های استاتیک به دلیل عدم نیاز ارسال درخواست به سرور برای ایجاد صفحه جدید و هم‌چنین حجم پایین مطالب، سرعت بارگذاری بسیار مناسبی داشته و زمان لود کم‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند.

طبیعتا سرعت لود پایین تجربه کاربری بهتری را برای کاربران به ارمغان آورده و موجب جلب رضایت آن‌ها می‌شود.

·        سادگی

سادگی به عنوان یکی از چند تفاوت سایت استاتیک و داینامیک محسوب می‌شود. سایت‌های استاتیک از طراحی و توسعه ساده‌تری نسبت به سایت‌های پویا برخوردار بوده و قابلیت‌های ساده و قابل فهمی دارند.

تفاوت سایت داینامیک و استاتیک

طراحی سایت‌ استاتیک به زبان‌های برنامه‌نویسی آسانی احتیاج داشته و فرایند کدنویسی دشواری ندارند، به همین دلیل طراحی آن‌ها زمان‌بر نبوده و هزینه طراحی سایت نیز پایین است.

·        امنیت بالا

با توجه به آن‌که سایت‌های استاتیک دارای محتوای ثابت بوده و امکان اجرای کد از طریق سرور برای آن‌ها برقرار نیست، ریسک‌های امنیتی‌ آن‌ها نیز بسیار پایین بوده و در مقابل حملات و ویروس‌های مختلف، مقاومت مناسبی را از خود ارائه می‌دهند.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت حرفه ای در کرج(ارزان+پشتیبانی رایگان+طراحی منحصر به فرد...💜

معایب سایت استاتیک

در کنار مزایای مختلف سایت‌های استاتیک معایب متعددی نیز دارند که موارد آن به شرح زیر است:

·        تعامل پایین

یکی از قابلیت‌های مهم وب‌سایت‌ها امکان تعامل با کاربران از طریق ارسال فرم، ثبت نظر و … است. به دلیل محدودیت‌های سایت‌های استاتیک امکان تعامل با کاربران فراهم نبوده و به همین دلیل نمی‌توان تجربه کاربری مطلوبی را به ارمغان آورد.

·        پیچیدگی در مدیریت محتوا

یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های تفاوت سایت استاتیک و داینامیک به پیچیدگی در سیستم مدیریت محتوا مربوط می‌شود. سایت‌های استاتیک برای تغییر محتوا نیاز به ویرایش دستی کد منبع دارند، به همین دلیل ایجاد هرگونه تغییر در محتوا یا افزودن صفحات جدید به سایت، نیازمند دسترسی به فایل‌های منبع و تغییر در آن‌هاست.

·        نیازمند دانش برنامه نویسی

برای ساخت و توسعه سایت‌های استاتیک نیاز به مهارت برنامه نویسی دارید، برای ایجاد تغییر در سایت باید با ابزارهایی نظیر HTML و CSS آشنایی داشته و کدنویسی آن را انجام دهید یا می‌توانید فرایند کدنویسی آن را به افراد دیگر بسپارید.

·        امکانات محدود

اصلی‌ترین نقطه ضعف سایت‌های استاتیک را می‌توان امکانات محدود آن دانست. از جمله محدودیت‌های این‌گونه سایت‌ها می‌توان به: عدم امکان جستجوی پویا، فرم‌های پیچیده و دسترسی به پایگاه داده اشاره کرد.

تعریف سایت داینامیک

امروزه حجم زیادی از سایت‌های موجود در اینترنت را سایت‌های داینامیک تشکیل می‌دهند. سایت داینامیک به وب‌سایتی گفته می‌شود که امکان تولید محتوا و بروزرسانی برای آن فراهم است. معمولا سایت‌های داینامیک برای ذخیره و مدیریت اطلاعات از پایگاه داده استفاده کرده و صفحات سایت را با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی نظیر: PHP، Phython و JavaScript طراحی و توسعه می‌دهند.

همچنین بخوانید :  طراحی سایت آتلیه عکاسی راهنمایی برای جذب مشتریان و ارتقای شناخت برند

سایت داینامیک

در سایت‌های داینامیک تعامل با کابران بسیار بالا بوده و کاربران می‌توانند از طریق قابلیت‌های مختلفی نظیر: فرم‌ها، جستجوی پویا، تغییر محتوا و سفارشی سازی تجربه کاربری مطلوبی را بدست بیاورند.

این‌گونه سایت‌ها برای افرادی که به دنبال تغییرات مکرر در محتوا، سفارشی سازی امکانات، ارتباط با پایگاه داده، پردازش فرم‌ها و مدیریت محتوا هستند، گزینه بسیار مناسبی محسوب شده و می‌توانند از امکانات مختلفی نظیر: مدیریت کاربران، نظرسنجی، سیستم خرید آنلاین، بلاگ، اخبار و … را پشتیبانی می‌کند.

مزایای سایت داینامیک

طراحی سایت به صورت داینامیک مزایای پرشماری را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد که در ادامه به برخی از موارد آن اشاره می‌شود:

·        قابلیت بروزرسانی آسان

استفاده از سایت‌های داینامیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سادگی محتوا، تصاویر، ویدئوها و دیگر عناصر سایت را بروزرسانی کرده و با به کار بردن سیستم‌ها مدیریت محتوا با سرعتی بالا محتوای سایت را تغییر دهید.

·        انعطاف پذیری بالا

سایت‌های داینامیک دارای محدودیت‌های بسیار کمی بوده و شما می‌توانید از طریق کدنویسی، محتوا و طراحی صفحات سایت را بر اساس نیازها و اهداف خود تنظیم کرده و با استفاده از قالب‌ها، بلاک‌های محتوا، فرم‌ها و دیگر عناصر بصری، تجربه کاربری را بهینه کنید.

·        تعامل با کاربران

یکی از اصلی‌ترین عوامل تفاوت سایت استاتیک و داینامیک به امکان تعامل کاربران با صاحبان سایت مربوط می‌شود. کاربران می‌توانند از طریق بسترهای مختلفی از جمله: فرم‌های تماس، نظرسنجی‌ها، ارسال نظرات و پشتیبانی آنلاین نظرات خود را به مدیران سایت انتقال دهند.

·       بهینه سازی در موتورها جستجو

در سایت‌های داینامیک محتوا بر اساس کلمات کلیدی و تولید محتوای مرتبط با آن در سایت درج شده و از طریق امکانات سئو می‌توان محتوای ثبت شده در سایت را در موتورهای جستجوی مختلف از جمله گوگل به نمایش گذاشت و از این طریق مخاطبان پرشماری را جذب کرد.

معایب سایت داینامیک

به طور کلی نمی‌توان معایبی خاصی را برای سایت‌های داینامیک در نظر گرفت. تنها نکته حائز اهمیت در مورد سایت‌های داینامیک به کدنویسی آن‌ها مربوط شده و برای ساختن سایتی باکیفیت و حرفه‌ای باید در فرایند طراحی سایت دقت بالایی را به کار گرفت.

همچنین بخوانید :  آموزش جاوا اسکریپت قسمت چهارم | بررسی انواع داده ها (Data Types) در js

شما می‌توانید با انتخاب صحیح مجموعه مد نظر خود برای طراحی سایت بهترین وب‌سایت داینامیک را طراحی کرده و از مزایای پرشمار آن بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

به طور کلی می‌توان انواع وب‌سایت‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: استاتیک و داینامیک که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. تفاوت سایت استاتیک و داینامیک به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

اختلاف سایت استاتیک و داینامیک

سایت‌های داینامیک محتوای ثابتی داشته و بیش‌تر برای افرادی مناسب‌اند که در وب‌سایت خود نیازی به تعامل با مخاطبان ندارند. امروزه وب‌سایت‌ها از اصلی‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط با مخاطبان به شمار می‌آیند به همین دلیل نمی‌توان از اهمیت داشتن وب‌سایت استاتیک غافل شد.

طراحی سایت استاتیک به صورت اختصاصی و کدنویسی شده، فرایندی پیچیده داشته و نیاز به افراد حرفه‌ای دارد. گروه نرم افزاری آسمان این فرایند را به بهترین شکل به شما ارائه کرده و نتیجه مطلوب را برایتان به ارمغان می‌آورد.

سوالات متداول

سایت استاتیک چیست؟

سایت استاتیک به نوعی از وب‌سایت‌ها گفته می‌شود که محتوای آن در طول بازه‌های زمانی مختلف ثابت بوده و صفحات سایت پس از طراحی و نمایش آن برای کاربران امکان تغییر ندارند. سایت‌های استاتیک به صورت ایستا و تک‌ صفحه‌ای بوده و از آن به عنوان سایت‌های نمایشگاهی یاد می‌شود

اصلی‌‌ترین تفاوت سایت استاتیک و داینامیک چیست؟

در سایت‌های استاتیک محتوای سایت ثابت بوده و نیازی به تغییر و بروزرسانی آن‌ها وجود ندارد؛ اما سایت‌های داینامیک دارای محتوای پویا بوده و می‌توان از طریق سیستم‌های مدیریت محتوا آن را بروزرسانی کرد.

استفاده از سایت‌های استاتیک چه معایبی دارد؟

از جمله معایب سایت‌های استاتیک می‌توان به: تعامل پایین، پیچیدگی در مدیریت محتوا و امکانات محدود اشاره کرد.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا