طراحی اپلیکیشن با پایتون | ساخت اپلیکیشن با پایتون در کم ترین زمان

امروزه تلفن‌های همراه به عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده‌اند. در هر کدام از موبایل‌ها، اپلیکیشن‌های مختلفی را در حوزه‌های متفاوت می‌توان مشاهده کرد که هر کدام از آن‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی طراحی و توسعه یافته‌اند. در میان زبان‌های مختلف، پایتون به عنوان بهترین بستر برای طراحی اپلیکیشن به شمار می‌آید. آشنایی با طراحی اپلیکیشن با پایتون به شما کمک می‌کند تا بهترین برنامه‌ها را طراحی نمایید.

پایتون چیست؟

اگر به حوزه تکنولوژی و برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید، حتما نام پایتون به گوشتان خورده است. پایتون، یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان است که در زیرمجموعه زبان‌های سطح بالا و شی گرا به شمار می‌آید.

زبان پایتون بر اساس داده‌ها بوده و به همین دلیل درک و فهم آن برای انسان بسیار ساده است. در ابتدا پایتون تنها برای خودکارسازی مطالب خسته‌کننده به کار می‌رفت؛ اما به مرور زمان این موضوع تغییر یافت و تحولی را در حوزه برنامه‌نویسی ایجاد کرد.

پایتون چیست؟ طراحی اپلیکیشن با پایتون

امروزه از زبان پایتون در حوزه‌های متعددی نظیر: توسعه وب، توسعه اپلیکیشن، هوش مصنوعی و علم داده استفاده می‌شود. سادگی و کاربردی بودن پایتون موجب شده تا این زبان، توسط طیف وسیعی از برنامه‌نویسان تازه کار و حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

گروه نرم افزاری آسمان

چرا باید برای طراحی اپلیکیشن از پایتون استفاده کرد؟

برای طراحی اپلیکیشن از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی نظیر: Java، Kotlin، Rust و Python می‌توان استفاده کرد. حال سوال مهمی که ایجاد می‌شود آن است که چرا با وجود زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی که وجود دارد، طراحی اپلیکیشن با پایتون گزینه‌ مناسب‌تری محسوب می‌شود؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز است که می‌توان با استفاده از آن انواع مختلف برنامه‌ها را برای پلتفرم‌های متفاوتی طراحی کرد. یادگیری و فهم پایتون نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار ساده‌تر بوده و می‌توان با استفاده از آن کدهای خلاقانه و جدیدی را ساخت.

از طرفی دیگر استفاده از پایتون برای کار با داده‌های بزرگ و ادغام آن با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نیز از دیگر مزایای مهم طراحی اپلیکیشن با پایتون به شمار می‌آید. زبان پایتون از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های متعددی برخوردار است که بسیاری از آن‌ها در طراحی اپلیکیشن نیز کاربردی بوده و این فرایند را برای شما تسهیل می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، پایتون دارای فریم‌ ورک‌هایی است که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا یک پایگاه کد برای پلتفرم‌های مختلف از جمله اندروید و آی او اس بسازند. این موضوع به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی یک کد را برای پلتفرم‌های مختلف توسعه دهند که این موضوع موجب صرفه جویی در وقت می‌شود.

همچنین بخوانید :  طراحی اپلیکیشن با هوش مصنوعی ؛ از دروغ تا واقعیت

kivy ابزار کلیدی طراحی اپلیکیشن با پایتون

طبیعتا استفاده از پلتفرم خام پایتون برای طراحی یک اپلیکیشن حرفه‌ای و کاربردی کفایت نمی‌کند. اگر قصد طراحی اپلیکیشن با پایتون را دارید، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که در میان آن‌ها Kivy اصلی‌ترین ابزاری است که به شما در این مسیر کمک می‌کند.

کیوی

Kivy فریمورکی چند پلتفرمی است که از آن برای ساخت اپلیکیشن در کم‌ترین زمان استفاده می‌شود. این ابزار رابطه‌های کاربری متعددی را از جمله صفحه‌ نمایش‌های لمسی را پشتیبانی می‌کند. Kivy یک جعبه ابزار UI (رابط کاربری) اختصاصی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به سادگی برای طراحی خود از آن استفاده کنند.

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید یک رابط کاربری متمایز و برجسته را بر روی پلتفرم‌های مختلف بوجود بیاورید. شما می‌توانید با استفاده از Kivy یک تجربه کاربری لذت بخش را برای کاربران خود به ارمغان بیاورید.

2 ابزار کاربردی برای طراحی اپلیکیشن با پایتون

ابزارهای مورد استفاده برای طراحی اپلیکیشن با پایتون تنها به Kivy محدود نمی‌شود. برای طراحی یک برنامه زیبا و کاربردی می‌توانید از ابزارهای مختلفی نظیر: Toga BeeWareو PyQt استفاده کنید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

BeeWare

BeeWare یکی دیگر از فریمورک‌های محبوب پایتون است که به شما امکان ساخت یک کد پایتون برای چند پلتفرم مختلف نظیر: اندروید و آی او اس را فراهم می‌کند. در واقع اصلی‌ترین تفاوت این فریمورک با Kivy آن است که BeeWare از تجربه کاربری اختصاصی هر پلتفرم پشتیبانی می‌کند و ظاهر و حرکات بومی اپلکیشن را متناسب با پلتفرم مربوطه حفظ می‌کند.

در واقع با استفاده از BeeWare شما می‌توانید تمامی فونت‌ها و دکمه‌های اپلیکیشن خود را متناسب با فضایی که کاربر به آن عادت دارد طراحی کنید که این موضوع می‌تواند در ایجاد تجربه کاربری مناسب برای کاربران نقشی اساسی داشته باشد. به طور کلی BeeWare برای پروژه‌های پیچیده گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

PyQt

PyQt از ابزارهای کاربردی برای طراحی اپلیکیشن است که امکان استفاده از کتابخانه‌های C++ را در زبان پایتون فراهم می‌کند. این فریم ورک از زیرمجموعه‌های Qt بوده که برای استفاده در زبان پایتون طراحی و ساخته شده است.

طراحی اپلیکیشن با پایتون

Qt مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و ابزارهای پلتفرم در سی پلاس پلاس است که برای ایجاد رابط گرافیکی، کتابخانه‌های مختص شبکه، پایگاه داده SQL و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریمورک در دو نسخه PyQt4 و PyQt5 قابل استفاده است.

نصب Kivy برای ساخت اپلیکیشنن پایتون

پیش از اقدام برای ساخت اپلیکیشن با پایتون باید فریمورک Kivy را نصب کرده باشید. بهتر است این فریمورک را در یک محیط مجازی پایتون نصب کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. برای این‌کار می‌توان از کتابخانه Venv داخلی پایتون یا بسته Virtualenv استفاده کرد.

شما می‌توانید با باز کردن cmd و تایپ کردن دستور زیر:

python -m venv my_kivy_project

همچنین بخوانید :  مشاوره کسب و کار آنلاین | حضوری و آنلاین

فایل اجرایی پایتون را در پوشه‌ای با نام My_Kivy_Project ذخیره نمایید.

اگر قصد استفاده از محیط مجازی پایتون را در سیستم عامل ویندوز دارید می‌توانید به دایرکتوری Scripts رفته و دستور زیر را اجرا کنید:

activate my_kivy_project

در مک و لینوکس نیز می‌توان این کار را با اجرای موارد زیر در پوشه ذکر شده انجام دهید:

source bin/activate

حال می‌توانید به سادگی pip را برای نصب Kivy با دستور زیر اجرا کنید:

pip install kivy

پس از نصب نهایی Kivy می‌توانید در مسیر C:\Users\Pc\my_kivy_project\Lib\site-packages به محیط مجازی کیوی دسترسی داشته باشید. در صورتی که در حال حاضر پروژه خاصی بر روی سیستم خود انجام نمی‌دهید، می‌توانید بدون نیاز به نصب محیط مجازی Kivy فرایند طراحی اپلیکیشن با پایتون را انجام دهید.

اولین قدم برای طراحی اپلیکیشن با پایتون

اگر قصد طراحی اپلیکیشن با پایتون را دارید، بهتر است از یک ویندوز ادیتور استفاده کنید. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در یک محیط ثابت دستورهای خود را به شکل کامل تایپ و ذخیره کرده و پس از اتمام کار خود، بتوانید دستور ساخت را صادر کنید.

طراحی اپلیکیشن با پایتون

کار کردن با Edit Window پایتون بسیار ساده بوده و مانند تمامی تکست ادیتورها عمل می‌کند. اگر قصد اجرای دستورات و کدهای خود در پایتون را دارید، می‌توانید به سادگی دستور Print را تایپ کرده و با وارد کردن Value آن را اجرا نمایید.

زمان، نکته ای کلیدی در طراحی اپلیکیشن با پایتون

آشنایی با کدهای مختلف و استفاده از ابزارهای متفاوت در طراحی اپلیکیشن با پایتون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ اما نکته‌ مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، زمان است. به طور کلی در هر فرایند مرتبط با حوزه برنامه‌نویسی میزان فرصتی که در اختیار دارید، عنصری کلیدی محسوب می‌شود.

به طور میانگین فرایند ساخت یک اپلیکیشن موبایل توسط برنامه نویس حرفه‌ای به حدود 3 ماه زمان نیاز دارد. طبیعتا تمامی افرادی که قصد طراحی اپلیکیشن با پایتون را دارند، افراد متخصصی نیستند و افراد تازه‌کار یا سطح متوسط نیز می‌توانند به دنبال طراحی اپلیکیشن اختصاصی خود باشند.

به طور کلی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، فرایند طراحی اپلیکیشن توسط یک فرد غیر متخصصص ممکن است تا 8 ماه طول بکشد؛ در نتیجه اگر از نظر زمان با محدودیت مواجه هستید، بهتر است برای طراحی برنامه خود، از مجموعه‌های متخصص در حوزه برنامه نویسی بهره ببرید.

در سطح کشور مجموعه‌های متخصص بسیاری فعالیت می‌کنند که با وجود تجربه و کیفیت بالا خدمات خود را با قیمتی مناسب ارائه می‌کنند. گروه نرم افزاری آسمان یکی از بهترین مجموعه‌های فعال در زمینه طراحی سایت و اپلیکیشن در کشور محسوب می‌شود.

عوامل موثر بر هزینه طراحی اپلیکیشن با پایتون

هزینه توسعه یک اپلیکیشن با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که شما می‌توانید با در نظر گرفتن این عوامل، یک طراحی کم‌هزینه و باکیفیت را برای خود به ارمغان بیاورید:

نوع اپلیکیشن

نوع اپلیکیشنی که قصد طراحی آن را دارید، در هزینه نهایی طراحی تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال هزینه طراحی یک وب اپلیکیشن با اپلیکیشن اندروید یا آی او اس تفاوت دارد. اپلیکیشن‌های مختلف از نظر منبع و زمان لازم برای طراحی تفاوت‌هایی دارند که این موضوع موجب تغییر در هزینه طراحی می‌شود.

پیچیدگی اپلیکیشن

پیچیدگی اپلیکیشن مورد نظر، گزینه‌ها و قابلیت‌های مختلف آن از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند در مدت زمان طراحی و پیچیدگی کدنویسی آن موثر باشد. این موضوع در قیمت طراحی سایت نیز اثر داشته و با افزایش پیچیدگی طراحی هزینه آن نیز افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید :  طراحی رابط کاربری اپلیکیشن | جدیدترین روش + نکات کلیدی شگفت انگیز UI

طراحی اپلیکیشن با پایتون

تجربه توسعه دهندگان

تجربه تیم توسعه‌دهندگان سایت و میزان توانایی آن‌ها از دیگر عواملی است که می‌تواند هزینه طراحی اپلیکیشن با پایتون را افزایش دهد. البته این موضوع یک قانون ثابت نبوده و شما می‌توانید با قدری جستجو میان مجموعه‌های مختلف، گروهی مطمئن و باتجربه با تعرفه مناسب را بیابید.

دریافت ایده برای طراحی اپلیکیشن با پایتون

برای داشتن یک طراحی بی‌نقص، توجه هم‌زمان به کیفیت طراحی و جنبه‌های بصری اپلیکیشن، بسیار مهم است. برای بهبود کیفیت ظاهری اپلیکیشن می‌توان به سایت‌ها و نرم افزارهای مختلفی برای دریافت ایده طراحی اپلیکیشن با پایتون مراجعه کرد.

یکی از بهترین بسترها برای یافتن ایده در حوزه‌های مختلف، Pinterest است. پینترست سرویسی اجتماعی بوده که کاربران مختلف از آن برای اشتراک‌گذاری محتوای بصری آن را به کار می‌گیرند. شما می‌توانید با ثبت نام در پینترست و جستجوی ایده مورد نظر خود، به سادگی ایده‌های متفاوتی در زمینه طراحی اپلیکیشن را مشاهده کنید.

طراحی اپلیکیشن پایتون در کم ترین زمان

امروزه داشتن یک اپلیکیشن جذاب و کاربردی یکی از بهترین راه‌ها برای دیده‌شدن و جذب مخاطبان است. با توجه به فرایند تخصصی و پرچالش طراحی اپلیکیشن با پایتون، بهتر است برای انجام فرایند آن از همراهی افراد متخصص در این حوزه استفاده شود. مجموعه آسمان به عنوان یکی از تیم‌های خوش‌نام در حوزه برنامه‌نویسی خدمات خود را با کیفیتی مثال‌زدنی و تعرفه‌ای معقول به شما ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

پایتون چیست؟

پایتون، یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان است که در زیرمجموعه زبان‌های سطح بالا و شی گرا به شمار می‌آید. زبان پایتون بر اساس داده‌ها بوده و به همین دلیل درک و فهم آن برای انسان بسیار ساده است.

برای طراحی اپلیکیشن با پایتون از چه ابزارهایی می‌توان استفاده کرد؟

برای طراحی یک برنامه زیبا و کاربردی می‌توانید از ابزارهای مختلفی نظیر: Kivy، Toga BeeWareو PyQt استفاده کرد.

مهم‌ترین نکته در طراحی اپلیکیشن با پایتون چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه طراحی اپلیکیشن زمان است. به طور کلی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، فرایند طراحی اپلیکیشن توسط یک فرد غیر متخصصص ممکن است تا 8 ماه طول بکشد؛ در نتیجه اگر از نظر زمان با محدودیت مواجه هستید، بهتر است برای طراحی برنامه خود، از مجموعه‌های متخصص در حوزه برنامه نویسی بهره ببرید.

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا