در دنیای امروزی اکثر کسب و کارها و تجارتهای حرفهای به طراحی سایت روی آوردهاند که هر کدام از این فعالیتهای تجاری بسته به حوزه فعالیت خود میتوانند یکی از روشهای طراحی سایت فروشگاهی یا شرکتی را برای کسب و کار خود انتخاب کنند. برای انتخاب بهترین نوع وبسایت باید پیش از هر چیز به بررسی تفاوت سایت شرکتی و فروشگاهی پرداخته شود.
در این مقاله خواهید خواند:
تعریف سایت فروشگاهی+
امروزه گستره وسیعی از وبسایتهای موجود در اینترنت را وبسایتهای فروشگاهی تشکیل میدهد. سایت فروشگاهی پلتفرمی است که از آن برای فروش محصولات و ارائه خدمات به مشتریان به صورت غیر حضوری استفاده میشود.
این نوع سایتها کسب و کارها را به بستر آنلاین منتقل کرده و به کاربران این امکان را میدهند تا محصولات مختلف را بررسی نموده و از میان آنها بر مبنای نیاز و سلیقه خود بهترین محصول را انتخاب کنند.
تمامی زیرساخت فروشگاههای اینترنتی به صورت الکترونیکی بوده و به طور معمول پرداخت هزینه آن نیز از طریق درگاههای آنلاین صورت میگیرد.
مهمترین ویژگی وب سایت فروشگاهی
در بررسی تفاوت سایت شرکتی و سایت فروشگاهی میتوان به موارد مختلفی توجه کرد که یکی از آنها ویژگیهای سایت فروگشاهی به شمار میآید.
مهمترین ویژگیهای وب سایت فروشگاهی به شرح زیر است:
· طراحی ساده و جذاب
پس از ورود کاربر به فضای سایت اولین موردی که نظر او را به خود جلب میکند، ظاهر کلی و جنبههای بصری سایت است. هر چقدر که در طراحی سایت خلاقیت بیشتری به کار رفته باشد، تاثیر ایجاد شده بر مخاطب نیز ملموستر میشود. در طراحی سایت فروشگاهی باید به ایجاد رابط کاربری مناسب نیز توجه شده و امکان دسترسی آسان مشتریان به محصول مد نظرشان فراهم باشد.
· سیستم مدیریت محتوا (CMS)
یک وبسایت فروشگاهی تنها زمانی میتواند بازدهی مناسبی داشته باشد که محتوای آن به صورت پیوسته بروزرسانی شده و تغییرات مناسب در آن اعمال شود. استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای مناسب، به بهترین شکل امکان بروزرسانی محصولات، قیمتها، تصاویر و مشخصات فنی سایت را فراهم میکند.
· سیستم جستجو
در بسیاری از مواقع کاربران پیش از ورود به سایت محصول مشخصی را مد نظر دارند و تنها به دنبال همان محصول هستند، در اینگونه مواقع کاربران میتوانند به سادگی از طریق قسمت جستجوی سایت محصول دلخواه خود را یافته و پس از بررسی تصاویر و مشخصات آن سفارش خود را به ثبت برسانند.
· سبد خرید
سبد خرید به کاربران این امکان را میدهد تا بتوانند محصولات دلخواه خود را به صورت گروهی سفارش داده و چند محصول را به شکل یک جا تحویل بگیرند. یک سبد خرید کارآمد به کاربران امکان میدهد تا محصولات دلخواه خود را حذف و اضافه کرد و در نهایت به شکلی ساده سفارش خود را تکمیل کنند.
· سیستم پرداخت مطمئن
مراجعان سایت فروشگاهی تنها زمانی سفارش خود را نهایی میکنند که از امنیت سایت و صحت فعالیت آن اطمینان داشته باشند. درج نشان اعتماد الکترونیک اطمینان خاطر را برای کاربران به ارمغان میآورد. محافظت از اطلاعات کاربران اعتماد حداکثری آنها را فراهم کرده و منجر به رضایت خاطر آنها میشود.
انواع سایت های فروشگاهی
با توجه به حوزه فعالیت کسب و کارها میتوان انواع مختلفی از سایتهای فروشگاهی را طراحی کرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
· فروشگاه آنلاین عمومی
در اینگونه از فروشگاهها طیف وسیعی از محصولات به فروش رسیده و گزینههای مشتریان تنها به محصولاتی خاص محدود نمیشود. آنها میتوانند از طریق این سایتها در بین گزینههای مختلف جستجو کرده و محصول مطلوب خود را تهیه نمایند.
· بازار آنلاین
بازارهای آنلاین رابطی میان فروشندگان و خریداران به شمار میآیند. این پلترفمها به فروشندگان مستقل امکان میدهند تا محصولات خود را در آنجا عرضه کرده و به کسب درآمد بپردازند. با سلام و دیوار از جمله مشهورترین بازارهای آنلاین در داخل کشور به شمار میآیند.
· فروشگاه اختصاصی
در اینگونه از فروشگاههای آنلاین تنها بر روی فروش محصول خاصی تمرکز شده و تنوع محصولات در آنها کمتر است. فروشگاههای آنلاین لباس، عطر، فستفود و سوپرمارکتهای آنلاین از این دست سایتهای فروشگاهی به شمار میآیند.
تعریف سایت شرکتی
یک سایت شرکتی بستری است که به شکل انحصاری برای یک شرکت یا سازمان ایجاد میشود. این نوع از سایتها معمولا برای معرفی و تبلیغ شرکت، محصولات و خدمات آنها، برقراری ارتباط با مشتریان، اطلاع رسانی اخبار و جذب نیروهای جدید و مستعد استفاده میشود.
وبسایتهای شرکتی با طراحی اختصاصی بهترین بستر برای ایجاد تصویری مطلوب از شرکت و برند شما در ذهن مخاطبان محسوب شده و میتوان به استفاده از اصولی از امکانات مختلف آن نظر مخاطبان مختلف را جلب کرد.
مهم ترین ویژگی سایت شرکتی
یک وب سایت شرکتی ویژگیهای متعددی داشته که این ویژگیها موجب تمایز سایت شرکتی و فروشگاهی میشود. یکی از مهمترین ویژگیها بهبود قابلیت دسترسی و تجربه کاربران است. طراحی سایت باید به گونهای باشد که استفاده از آن برای تمامی افراد امکانپذیر بوده و کاربران بتوانند به سادگی به بخشهای مختلف سایت دسترسی داشته باشند.
طراحی منحصر به فرد و آراسته نیز از دیگر ویژگیهایی است که سایت یک شرکت را از نمونههای مشابه متمایز کرده و زمینه را برای جذب حداکثری مخاطبان فراهم میکند. استفاده از تصاویر با کیفیت، رنگبندی مناسب و طراحی منظم و ساده از اقداماتی است که موجب فراهم آوردن یک نشان تجاری قدرتمند و حرفهای میشود.
اصلی ترین تفاوت سایت شرکتی و فروشگاهی
بسیاری از افرادی که قصد طراحی سایت برای کسب و کار یا تجارت خود را دارند به دلیل عدم آشنایی با انواع مختلف سایت نمیتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند. سایتهای شرکتی و فروشگاهی دو مورد از مهمترین انواع وبسایت برای کسب و کارها به شمار میآیند.
در واقع اصلیترین تفاوت سایت شرکتی و فروشگاهی به هدف آنها مربوط میشود. در سایتهای شرکتی هدف اصلی معرفی برند و جذب مخاطبان جدید بوده و فروش محصولات و ارائه خدمات اولویت محسوب نمیشود؛ اما در سایتهای فروشگاهی هدف اصلی فروش غیر حضوری محصولات است.
در هر صورت برای کسب درآمد و جذب مخاطب از طریق وبسایت باید از خدمات طراحی سایت حرفهای استفاده نمایید. گروه نرم افزاری آسمان با همراهی کارشناسان خود بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورده و وبسایتی حرفهای با طراحی اختصاصی را به شما ارائه میکند.
سوالات متداول
اصلیترین تفاوت سایت شرکتی و فروشگاهی چیست؟
اصلیترین تفاوت سایت شرکتی و فروشگاهی به هدف آنها مربوط میشود. در سایتهای شرکتی هدف اصلی معرفی برند و جذب مخاطبان جدید بوده و فروش محصولات و ارائه خدمات اولویت محسوب نمیشود؛ اما در سایتهای فروشگاهی هدف اصلی فروش غیر حضوری محصولات است.
سایت شرکتی چیست؟
یک سایت شرکتی بستری است که به شکل انحصاری برای یک شرکت یا سازمان ایجاد میشود. این نوع از سایتها معمولا برای معرفی و تبلیغ شرکت، محصولات و خدمات آنها، برقراری ارتباط با مشتریان، اطلاع رسانی اخبار و جذب نیروهای جدید و مستعد استفاده میشود.
انواع فروشگاه آنلاین شامل چه مواردی میشود؟
فروشگاههای آنلاین انواع مختلفی داشته که از جمله آن میتوان به: فروشگاه آنلاین عمومی، بازار آنلاین و فروشگاه آنلاین اختصاصی اشاره کرد.